Inloggen
Gebruikersnaam of e-mailadres *
Wachtwoord *
Onthouden
Wachtwoord vergeten?
Geen producten in de winkelwagen.
Door Richard Otten – geïnspireerd door het artikel in het FD van 20 april 2025Kinderen, even opzij. De volwassenen willen in de ballenbak.
Wat klinkt als een grap, is serieuze business. In een uitgebreid artikel in het Financieele Dagblad (20 april 2025) schetst het FD een helder beeld van de opkomst van de zogeheten kidults, volwassenen die hun innerlijk kind de vrijeloop laten en op zoek zijn naar onbezorgd speelplezier, als dé nieuwe groeimarkt in leisureland. En niet alleen op TikTok of in nichehoeken, maar op trampolineparken, in speelgoedwinkels én in ons denken over vrije tijd.
Het FD-artikel beschrijft treffend hoe speelconcepten voor volwassenen razendsnel aan populariteit winnen. Of het nu gaat om apenkooien voor dertigers in Utrecht, 18+-avonden in indoorspeelparadijzen, of marshmallowbaden in een roze Wondr Experience in Amsterdam. Volwassen bezoekers verdringen inmiddels kinderen op deze speelplekken.
Cijfers uit het artikel spreken boekdelen:• 70% van de bezoekers van Wondr Experience zijn volwassen.• Bij Intertoys is inmiddels meer dan 20% van de omzet afkomstig van volwassenen. Vóór corona was dit minder dan 1%.• Lego verkoopt volwassenensets tot wel €800, en Hasbro voorspelt dat de helft van hun omzet binnen enkele jaren van volwassenen komt.
Wat ooit schaamtevol was (“Pak het maar in, het is voor m’n neefje”) is nu mainstream. Iedereen heeft Legobloemen.
Dat er een fundamentele behoefte is aan spelen, ook of misschien juist, bij volwassenen. Niet als gimmick, maar als serieuze uitlaatklep in een tijd van prestatiedruk, burn-outs en geopolitieke onrust. Het FD citeert wetenschappers die benadrukken “spelen is geen kinderachtig tijdverdrijf, maar een manier om jezelf op te laden, creativiteit te stimuleren en te verbinden met anderen”.En dat is precies waar leisure in de kern over gaat.
Wij, als exploitanten van vakantieparken, indoorspeelhallen, retailconcepten en experience-ontwikkelaars, moeten deze trend niet alleen zien. We moeten haar omarmen.
Wat als we:• Avonden reserveren voor volwassen bezoekers, mét cocktails, dj en nostalgische spelvormen?• Verhalen uit onze jeugd omzetten in fysieke ervaringen (denk: retrogamekamers, speelse wandelroutes, cartoonkamers)?• Vakantie-accommodaties ontwerpen met ruimte voor het innerlijke kind. Kleurrijk, fantasierijk en vooral ongeremd.
Wat ik uit het FD haal en wat ons als sector moet inspireren, is dit: de toekomst van leisure ligt niet alleen bij kinderen. De echte groeimarkt ligt bij volwassenen die willen ontsnappen aan de sleur, die even los willen gaan, die hun herinneringen willen herbeleven met anderen. Spelen is daar de sleutel voor.Dus laten we deze doelgroep niet onderschatten. Ze hebben geld, verlangen, en steeds minder gêne. Welke kansen zie jij?
Deze column is gebaseerd op inzichten uit het FD-artikel “Kinderen opzij, de volwassenen willen in de ballenbak” (20 april 2025). Zelf ideeën of voorbeelden over hoe jij kidults bedient in jouw concept? Stuur me een bericht via richard@pleisureworld.nl of een bericht via LinkedIn. Ik speel graag even mee.
Op zaterdag 7 juni 2025 vormt Tilburg het decor van het Promo Bears Open NK Mascotte, het grootste en meest kleurrijke mascotte-event van Nederland. Het kampioenschap is onderdeel van het G-Sportweekend en trekt mascottes uit het hele land. Van sportclubs tot vakantieparken en retailketens. Met volop show, interactie en entertainment is het NK Mascotte uitgegroeid […]
Lees verder »
De Efteling heeft 18 april 2025 het gerenoveerde Efteling Hotel heropend onder een nieuwe naam, het Efteling Wonder Hotel. Na een sluiting van enkele maanden is het iconische verblijf met de vier torens nu volledig vernieuwd, waarbij met name de begane grond een grondige metamorfose onderging. Nieuwe thematisering en naamgeving Het Wonder Hotel sluit aan […]
De Efteling heeft 2024 afgesloten als een strategisch succesvol jaar, waarin niet alleen bezoekersaantallen en omzet opnieuw stegen, maar waarin ook stevig werd geïnvesteerd in vernieuwing, beleving en verduurzaming. Met ruim 5,6 miljoen bezoeken, een omzet van meer dan 300 miljoen euro en een netto bedrijfsresultaat van 36,8 miljoen euro, zet het attractiepark zijn stabiele […]
Op donderdag 4 april organiseerde we een bijzondere editie van ons Top Partner Event, dit keer in samenwerking met Wegter Brands in Oldenzaal. Het werd een inspirerende middag vol gastvrijheid, interieurtrends en culinaire verrassingen. Speciaal voor recreatieprofessionals die vooruit willen blijven denken en willen groeien. Meer dan een accommodatie Als Pleisureworld geloven we dat de […]
In het jaar dat GaiaZOO haar twintigjarig jubileum viert, slaat de Kerkraadse dierentuin een nieuwe weg in. Vanaf 1 juni 2025 wordt Koninklijke Burgers’ Zoo de nieuwe eigenaar. De overname is geen kwestie van alleen eigendomsoverdracht, maar vooral een strategische samenwerking tussen twee dierentuinen die dezelfde visie delen op natuurbehoud, educatie en hoogwaardige bezoekersbeleving. Twee […]
Attractiepark Toverland maakt zich op voor de grootste editie van de Halloween Nights tot nu toe. Tijdens dertien avonden in en rondom de herfstvakantie zorgen scare actors voor een intense beleving in diverse scare zones en Haunted Experiences. Om alle personages tot leven te brengen, is het park op zoek naar meer dan 200 acteurs, […]
Walibi Belgium markeert zijn 50-jarig bestaan met een belangrijke uitbreiding: vanaf 5 april 2025 opent het attractiepark de nieuwe thematische zone Dock World. Met een investering van 35 miljoen euro benadrukt het park zijn ambitie om voortdurend te blijven vernieuwen en verbeteren. Dock World: meeslepende beleving in industriële sfeer De nieuwe zone Dock World dompelt […]
Plopsa zet een strategische stap vooruit door Holiday Park Germany en Plopsa Coo te hernoemen naar Plopsaland Deutschland en Plopsaland Ardennes. Deze wijziging past binnen de bredere Europese groeistrategie waarbij het bedrijf één krachtig en herkenbaar merk creëert voor al haar outdoor themaparken. De lancering van een vernieuwde website deze week ondersteunt dit streven naar […]
Utrecht – 27 maart 2025 organiseerde Pleisureworld het FEC-kennisevent bij ´Karma Kebab´, aan het Merwedekanaal in Utrecht, in samenwerking met Games XL en Karma Kebab zelf.Leisure- en recreatieondernemers kregen hier de unieke kans om ’s werelds grootste arcadehal van 2000 m² te ontdekken. Het event liet zien hoe een creatieve samenwerking kan leiden tot een […]
Aqua Mexicana, het waterpark van Attractie- en Vakantiepark Slagharen, zet een nieuwe stap in professionalisering. Vanaf dit seizoen worden toezichthouders opgeleid volgens het International Lifeguard Training Program (ILTP) van het gerenommeerde Ellis & Associates. Medewerkers die het traject succesvol afronden, ontvangen een internationaal erkend lifeguard-certificaat. De nieuwe opleiding bestaat uit een dag theorie en drie […]
Plopsaland De Panne heeft afgelopen weekend het jubileumseizoen officieel afgetrapt. Het Belgische themapark bestaat 25 jaar. Hoogtepunt van de feestelijke opening was de première van de nieuwe 25 Celebration Parade, een kleurrijk spektakel met acht thematische praalwagens, tientallen dansers, de bekende Studio 100-figuren en een speciaal gecomponeerd paradelied. De parade is vanaf nu dagelijks te […]
BEESEL – Begin maart 2025 is BillyBird Drakenrijk gestart met de bouw van de binnenspeeltuin. Hiermee wordt er een belangrijke stap gezet in het BillyBird concept waar ook binnen spelen bij hoort. De binnenspeeltuin gaat naar verwachting in maart 2026 open. De entree van de binnenspeeltuin is inbegrepen in een ticket van Drakenrijk en voor […]
Ontvang 2x per maand gratis de nieuwste inzichten, trends en inspiratie rechtstreeks in je inbox. Of je nu op zoek bent naar samenwerkingen, leveranciers, of ideeën voor je volgende project – met onze nieuwsbrief mis je niets.
Δ