Inloggen
Gebruikersnaam of e-mailadres *
Wachtwoord *
Onthouden
Wachtwoord vergeten?
Geen producten in de winkelwagen.
Door Richard Otten – geïnspireerd door het artikel in het FD van 20 april 2025Kinderen, even opzij. De volwassenen willen in de ballenbak.
Wat klinkt als een grap, is serieuze business. In een uitgebreid artikel in het Financieele Dagblad (20 april 2025) schetst het FD een helder beeld van de opkomst van de zogeheten kidults, volwassenen die hun innerlijk kind de vrijeloop laten en op zoek zijn naar onbezorgd speelplezier, als dé nieuwe groeimarkt in leisureland. En niet alleen op TikTok of in nichehoeken, maar op trampolineparken, in speelgoedwinkels én in ons denken over vrije tijd.
Het FD-artikel beschrijft treffend hoe speelconcepten voor volwassenen razendsnel aan populariteit winnen. Of het nu gaat om apenkooien voor dertigers in Utrecht, 18+-avonden in indoorspeelparadijzen, of marshmallowbaden in een roze Wondr Experience in Amsterdam. Volwassen bezoekers verdringen inmiddels kinderen op deze speelplekken.
Cijfers uit het artikel spreken boekdelen:• 70% van de bezoekers van Wondr Experience zijn volwassen.• Bij Intertoys is inmiddels meer dan 20% van de omzet afkomstig van volwassenen. Vóór corona was dit minder dan 1%.• Lego verkoopt volwassenensets tot wel €800, en Hasbro voorspelt dat de helft van hun omzet binnen enkele jaren van volwassenen komt.
Wat ooit schaamtevol was (“Pak het maar in, het is voor m’n neefje”) is nu mainstream. Iedereen heeft Legobloemen.
Dat er een fundamentele behoefte is aan spelen, ook of misschien juist, bij volwassenen. Niet als gimmick, maar als serieuze uitlaatklep in een tijd van prestatiedruk, burn-outs en geopolitieke onrust. Het FD citeert wetenschappers die benadrukken “spelen is geen kinderachtig tijdverdrijf, maar een manier om jezelf op te laden, creativiteit te stimuleren en te verbinden met anderen”.En dat is precies waar leisure in de kern over gaat.
Wij, als exploitanten van vakantieparken, indoorspeelhallen, retailconcepten en experience-ontwikkelaars, moeten deze trend niet alleen zien. We moeten haar omarmen.
Wat als we:• Avonden reserveren voor volwassen bezoekers, mét cocktails, dj en nostalgische spelvormen?• Verhalen uit onze jeugd omzetten in fysieke ervaringen (denk: retrogamekamers, speelse wandelroutes, cartoonkamers)?• Vakantie-accommodaties ontwerpen met ruimte voor het innerlijke kind. Kleurrijk, fantasierijk en vooral ongeremd.
Wat ik uit het FD haal en wat ons als sector moet inspireren, is dit: de toekomst van leisure ligt niet alleen bij kinderen. De echte groeimarkt ligt bij volwassenen die willen ontsnappen aan de sleur, die even los willen gaan, die hun herinneringen willen herbeleven met anderen. Spelen is daar de sleutel voor.Dus laten we deze doelgroep niet onderschatten. Ze hebben geld, verlangen, en steeds minder gêne. Welke kansen zie jij?
Deze column is gebaseerd op inzichten uit het FD-artikel “Kinderen opzij, de volwassenen willen in de ballenbak” (20 april 2025). Zelf ideeën of voorbeelden over hoe jij kidults bedient in jouw concept? Stuur me een bericht via richard@pleisureworld.nl of een bericht via LinkedIn. Ik speel graag even mee.
De eerste pilottraining ToolboxGPT voor de recreatiemarketeer trok op 21 oktober bij DROOM! Elst een volle zaal met marketeers en ondernemers uit de leisure- en recreatiesector. Tijdens de middag leerden deelnemers hoe ze kunstmatige intelligentie kunnen inzetten om slimmer, sneller en creatiever te werken. De training werd ontwikkeld door drie bekende namen uit de branche: […]
Lees verder »
Met Halloween Nights laat Toverland opnieuw zien hoe sterk beleving kan zijn als elk detail klopt. Van spectaculaire scare zones tot sfeervolle horeca en live-entertainment: het park bewijst dat Halloween in Nederland volwassen is geworden. Dit jaar met een nieuw haunted house, opvallende decoraties en een verrassend goed uitgewerkt horecaconcept. Een park dat Halloween ademt […]
Deze uitspraak is van ‘een heer van stand’, Olivier B. Bommel, onsterfelijk gemaakt door zijn schepper Marten Toonder, die tussen 1941 en 1986 177 prachtige verhalen schreef en tekende. Het waren ook mijn jeugdhelden, Tom Poes, Heer Bommel en de prachtig uitgewerkte karakters om hen heen. En nu, vele jaren later, is er in Groenlo […]
De dag begon vroeg in Utrecht, waar de deelnemers vanaf half acht welkom waren bij The Team Building. Met een stevig ontbijt en een goede kop koffie werd de toon gezet. Hans van Leeuwen opende het programma en deelde zijn visie op de ontwikkelingen die de FEC-sector de komende jaren gaan bepalen. Daarna nam gastvrouw […]
Een belangrijke uitspraak waar ik regelmatig aan denk na mijn vele gesprekken met Harold Stemkens, expert bij internetbureau Libelnet, luidt als volgt: “Na bijna 25 jaar in de recreatiebranche verbaas ik me nog steeds over één ding: hoe Property Management Systems (PMS) omgaan met gastcommunicatie.” Ik kan hem daarin alleen maar gelijk geven. Het lijkt […]
U kijkt wellicht gek op bij het lezen van de titel van deze tekst. Persoonlijker worden door de inzet van techniek? Jazeker! Verblijfsrecreatie laat zoveel kansen liggen als het gaat om pre-aankomsten (lees ook de artikelen ‘Gebruik die vooraf ingevulde informatie nou eens écht!’ en ‘Stop met het aanschrijven van die éne hoofdboeker!’). Tegenwoordig zijn […]
Wie anno 2025 ergens een recreatief verblijf boekt, vult vooraf allerlei informatie in. Soms uiterst minimaal, soms overdadig, maar altijd onmisbaar. Toch valt het me op dat deze informatie maar mondjesmaat wordt gebruikt om de gastbeleving écht naar een hoger niveau te tillen, en daarmee loopt de bestemming potentiële omzet mis! Deze ”pre-aankomst-communicatie’ is dus […]
Ontvang 2x per maand gratis de nieuwste inzichten, trends en inspiratie rechtstreeks in je inbox. Of je nu op zoek bent naar samenwerkingen, leveranciers, of ideeën voor je volgende project – met onze nieuwsbrief mis je niets.
Δ