Inloggen
Gebruikersnaam of e-mailadres *
Wachtwoord *
Onthouden
Wachtwoord vergeten?
Geen producten in de winkelwagen.
Auteur: Hans van Leeuwen
Toen wij tien jaar geleden het boek ‘De Opmars van de Family Entertainment Centers’ publiceerden, waren deze ‘FEC’s’ nog voornamelijk stand alone indoorfaciliteiten zoals een bowlingcentrum, kartbaan of indoorspeeltuin. In die tijd voorzagen wij al dat er een grootschalige ontwikkeling zou gaan plaatsvinden door het clusteren van meerdere activiteiten onder één dak.
En inderdaad: in de loop der jaren werden er attracties als glowgolf, lasergamen, trampolinespringen, sim racing, VR games, E-sports, arcade games en zelfs klimparken aan toegevoegd. Deze extra activiteiten brachten een langere verblijfsduur, meer ticketverkoop en hogere bestedingen in de horeca met zich mee.
De term Family Entertainment Center, die destijds over kwam waaien uit de VS, is achterhaald. Nieuwe concepten doen hun intrede op de markt, zoals een Indoor Entertainment Center of Multi Activity Center. Wie weet waar deze ontwikkeling verder naartoe gaat!
Een van de nieuwste trends is te vinden bij Sparkx in het Vlaamse Hasselt, waar een heus indoor sportpretpark is geopend. Samen met collega-leisure experts Reinoud van Assendelft de Coningh, Richard de Bruin en Alex Kwakernaak bracht ik een bezoek aan dit nieuwe concept, dat men zelf als ‘Sportainment’ bestempelt.
Michiel van Schaik en Mathieu Renier, mede-oprichters van Sparkx, leiden ons rond langs de meer dan vijftig verschillende sportactiviteiten. “Wij zijn sinds mei van vorig jaar geopend en lopen nu zo’n vijftienduizend bezoekers voor op de prognose voor het eerste jaar. Het idee van een overdekt sportpark is ontstaan tijdens het reizen in Azië, voor een vorige job bij de grootste sportwinkel van Europa, Decathlon.”
De Sparkx-locatie in Hasselt telt 3500 m2, beslaat drie verdiepingen en kent een mogelijkheid om uit te breiden naar buiten, op het dak. Van Schaik kijkt trots naar de diverse toestellen. “Het zou eerst een trampolinepark worden, dus moesten wij ons aanpassen met het totale concept om het zo optimaal mogelijk te gebruiken. Wij hebben nu 38 verschillende sportattracties, waarmee je meer dan vijftig verschillende sporten kunt beoefenen. Wij houden vanaf de start een duidelijke visie en strategie voor ogen. Denk aan meer én gezonder bewegen.”
Renier vult aan: “We wilden dit concept snel op de markt introduceren. We geloven dat er in de toekomst meerdere sportvestigingen zullen komen. Lukt het uitrollen niet snel genoeg, dan voorzien wij een franchiseformule om alsnog deze schaalvergroting te realiseren.”
Niet alleen nationaal, maar ook internationaal voorziet het tweetal groei. “De verwachting is dat er eerst in België nog een tweede vestiging zal openen, waarna de stap naar Noord-Frankrijk of Nederland wordt gezet. In beide landen lopen al zoekopdrachten voor het vinden van de juiste locatie. Uiteindelijk denken wij dat in Nederland plaats is voor 3 tot 5 vestigingen van Sparkx.”
Een bezoek aan Sparkx kan aanvoelen als een uitje naar een pretpark. Dat begint al bij het boeken van een ticket. Je koopt een kaartje voor 1, 2 of 4 uur. Bij aankomst kan je zelf je profiel laden. Dit profiel is het best te vergelijken met een digitale scorekaart in de vorm van een soort hologram, ontwikkeld door de Universiteit van Hasselt. Zodra je ingecheckt bent, wordt dit gekoppeld aan een polsbandje. Dan kom je de sportarena binnen en mag je zelf kiezen welke ‘sportattractie’ je wilt gaan beoefenen. Bij sommige attracties staat zelfs een medewerker, of moet je in een wachtrij plaatsnemen. Net als in een pretpark!
Het 1-uurs-tarief (14,95 p.p.) is om jongeren het gevoel te geven dat het uitje niet te duur is. Wie twee uur langs wil komen, betaalt 24,95. Wie zo veel mogelijk sporten wil spelen, kan het beste kiezen voor een bezoek van 4 uur. Dit kost 32,95. De tarieven kunnen iets hoger zijn tijdens weekenden of vakanties. Voor bezoekers met een beperking en voor kinderen onder de 10 jaar gelden lagere tarieven. Daarnaast zijn er verschillende andere toegangsformules, waaronder een vorm waarbij je slechts toegang koopt tot één attractie. Ook zijn er halfjaarabonnementen verkrijgbaar voor 129,95. Sparkx is van woensdag tot en met zondag geopend.
Elke bezoeker kan bij Sparkx verschillende sporten proberen en misschien wel onontgonnen talenten ontdekken. Sparkx wil mensen laten proeven van klassiekers, eventueel met een twist, maar ook van radicaal nieuwe sporttakken. Een greep uit het aanbod: golf, voetbal, schaatsen, handboogschieten, slagkooi, Japanse Hado, curling, boksen, schermen en paragliding. Verder is er ook een ‘ninjaparcours’ en een hangglider, waarin je hangend aan het plafond door de lucht slingert.
Er zijn niet alleen fysieke inspanningen te leveren (hoewel deze wel in de meerderheid zijn): er zijn ook VR- en AR-opties, zoals sim racing. Op die manier kunnen familie, groepen vrienden en collega’s, scholen of sportverenigingen ook meerdere terreinen verkennen, van gamer tot hardcore sporter. Bezoekers vanaf 4 jaar kunnen zich al uitleven en er kunnen 400 spelers tegelijkertijd in de weer zijn. Dat betekent op een reguliere dag dat 2000 mensen Sparkx kunnen bezoeken. Die kunnen er ook allemaal een hapje eten: de catering is uitbesteed aan het concept eeetwell (inderdaad, met 3 e’s achter elkaar en zonder hoofdletter).
Waar ligt nu de succesfactor van Sparkx? Waarom rijden sommige mensen twee uur om er te komen? Dat is de optelsom die we net hebben gemaakt. Een overweldigend aanbod met bekende én onbekende sporten. Er zijn zowel fysieke sporten als technologische oplossingen zoals VR en AR. Door deze technologie vind ik het ook geschikt voor de huidige generatie van gamers. En dat allemaal in een gloednieuw complex! En ondanks dat er nog veel details moeten worden uitgewerkt, heeft het toegankelijk maken van een overweldigend sportaanbod goed uitgepakt!
Kijk voor meer informatie op www.sparkx.com
Auteur: Hans van Leeuwen; Leisure Expert -Trendwatcher, Recreatie Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme Pleisureworld Contact : Hans van Leeuwen mobile : +31 (0) 653394506 e-mail : hans@pleisureworld.nl LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/pleisureworld/ web : www.pleisureworld.nl
De meest recente editie van Recreatie Vakbeurs heeft laten zien hoe sterk de recreatiesector zich ontwikkelt. In Evenementenhal Hardenberg kwamen meer professionals samen dan in voorgaande jaren. De beurs trok 365 exposanten en viel op door de groei van internationale bezoekers. De waardering van een 8,5 bevestigde het vertrouwen in het evenement. Wat direct opviel […]
Lees verder »
Europa-Park heeft op 10 november 2025 een nieuwe mijlpaal bereikt: de 150 miljoenste bezoeker sinds de opening in 1975. De gebeurtenis valt samen met het 50-jarig jubileum van het park en werd groots gevierd. De Zwitserse familie Walser uit Basel werd bij hun entree in het park feestelijk onthaald met ballonnen, confetti en de kenmerkende […]
De Friese leisurelocatie Posta7 zet een volgende stap in haar groeiambitie met de introductie van Battle Drift, een nieuwe activiteit die voor het eerst in Noord-Nederland en Noord-Duitsland te spelen is. Het concept combineert het speelse van Mario Kart met de spanning van een echte race. Primeur met potentie Bezoekers nemen plaats op elektrische drifttrikes […]
Attractiepark Toverland luidt het winterseizoen in met Winter Feelings, dat dit jaar start op 22 november. Het park wordt gehuld in een sfeervol decor van miljoenen lichtjes, honderden dennenbomen en nieuwe winterse belevingen. Blikvanger is de nieuwe show Toos & Morrel laten het sneeuwen. Beleving en familievreugde centraal Tijdens Winter Feelings worden alle zes themagebieden […]
Tijdens de Recreatie Vakbeurs in Hardenberg presenteren Replay Speeltoestellen en Van Hoorne Studios voor het eerst hun gezamenlijke lijn Woezel & Pip-speeltoestellen. De feestelijke onthulling vindt plaats op dinsdag 11 november om 11.00 uur in hal 5, stand 568. Een samenwerking gebouwd op beleving De nieuwe toestellen zijn ontwikkeld voor Familie Resort & Avonturenpark De […]
Met Halloween Nights laat Toverland opnieuw zien hoe sterk beleving kan zijn als elk detail klopt. Van spectaculaire scare zones tot sfeervolle horeca en live-entertainment: het park bewijst dat Halloween in Nederland volwassen is geworden. Dit jaar met een nieuw haunted house, opvallende decoraties en een verrassend goed uitgewerkt horecaconcept. Een park dat Halloween ademt […]
Met Jungle by Night nodigt Almere Jungle bezoekers uit voor een zintuiglijke avondsafari vol licht, natuur en betekenis. Het evenement, dat dit jaar voor de negende keer wordt georganiseerd, onderstreept de rol van het park als educatieve en inclusieve ontmoetingsplek waar mens, dier en natuur samenkomen. Licht, beleving en educatie Tussen 31 oktober en 29 […]
Met een volledig vernieuwde opstelling laat het MOU Museum Oudenaarde bezoekers vanaf 11 oktober de wereldberoemde Oudenaardse wandtapijten niet alleen bewonderen, maar ook beleven. Het museum koppelt eeuwenoud vakmanschap aan hedendaagse technologie en maakt erfgoed toegankelijk op een manier die aansluit bij de belevingsverwachtingen van de moderne bezoeker. Digitale innovatie met respect voor erfgoed In […]
Europa-Park viert zijn vijftigjarig bestaan met een bijzondere primeur. De bekende mascottes Ed & Edda schitteren vanaf 8 oktober 2025 in hun eerste bioscoopfilm, Grand Prix of Europe. De film draait in Nederland en België en vormt het nieuwste hoofdstuk in de groei van Duitslands grootste attractiepark tot een volwaardig entertainmentmerk. Van attractie tot filmstudio […]
De dag begon vroeg in Utrecht, waar de deelnemers vanaf half acht welkom waren bij The Team Building. Met een stevig ontbijt en een goede kop koffie werd de toon gezet. Hans van Leeuwen opende het programma en deelde zijn visie op de ontwikkelingen die de FEC-sector de komende jaren gaan bepalen. Daarna nam gastvrouw […]
Bij Museum Batavialand in Lelystad stond afgelopen weekend het ambacht van smeden centraal. Tijdens de Smedendagen bezochten honderden mensen de werf, waar meestersmeden uit het hele land hun vakmanschap toonden. In samenwerking met het Nederlands Gilde van Kunstsmeden (NGK) werden bezoekers meegenomen in de sfeer van gloeiend metaal en ritmisch hameren op het aambeeld. De […]
BillyBird Hemelrijk in Volkel/Uden organiseert van 13 tot en met 18 oktober 2025 een zesdaags Herfstfestival. Het familiepark zet deze herfstvakantie in op extra beleving, met straattheater, kinderdisco, een circusvoorstelling en een dagelijkse vuurwerkshow als finale. Primeur: Drakenrijk Een bijzonder onderdeel is de introductie van Drakenrijk, de nieuwe binnenspeeltuin van BillyBird in Noord-Limburg. De indoor […]
Ontvang 2x per maand gratis de nieuwste inzichten, trends en inspiratie rechtstreeks in je inbox. Of je nu op zoek bent naar samenwerkingen, leveranciers, of ideeën voor je volgende project – met onze nieuwsbrief mis je niets.
Δ