Inloggen
Gebruikersnaam of e-mailadres *
Wachtwoord *
Onthouden
Wachtwoord vergeten?
Geen producten in de winkelwagen.
Auteur: Hans van Leeuwen
Toen wij tien jaar geleden het boek ‘De Opmars van de Family Entertainment Centers’ publiceerden, waren deze ‘FEC’s’ nog voornamelijk stand alone indoorfaciliteiten zoals een bowlingcentrum, kartbaan of indoorspeeltuin. In die tijd voorzagen wij al dat er een grootschalige ontwikkeling zou gaan plaatsvinden door het clusteren van meerdere activiteiten onder één dak.
En inderdaad: in de loop der jaren werden er attracties als glowgolf, lasergamen, trampolinespringen, sim racing, VR games, E-sports, arcade games en zelfs klimparken aan toegevoegd. Deze extra activiteiten brachten een langere verblijfsduur, meer ticketverkoop en hogere bestedingen in de horeca met zich mee.
De term Family Entertainment Center, die destijds over kwam waaien uit de VS, is achterhaald. Nieuwe concepten doen hun intrede op de markt, zoals een Indoor Entertainment Center of Multi Activity Center. Wie weet waar deze ontwikkeling verder naartoe gaat!
Een van de nieuwste trends is te vinden bij Sparkx in het Vlaamse Hasselt, waar een heus indoor sportpretpark is geopend. Samen met collega-leisure experts Reinoud van Assendelft de Coningh, Richard de Bruin en Alex Kwakernaak bracht ik een bezoek aan dit nieuwe concept, dat men zelf als ‘Sportainment’ bestempelt.
Michiel van Schaik en Mathieu Renier, mede-oprichters van Sparkx, leiden ons rond langs de meer dan vijftig verschillende sportactiviteiten. “Wij zijn sinds mei van vorig jaar geopend en lopen nu zo’n vijftienduizend bezoekers voor op de prognose voor het eerste jaar. Het idee van een overdekt sportpark is ontstaan tijdens het reizen in Azië, voor een vorige job bij de grootste sportwinkel van Europa, Decathlon.”
De Sparkx-locatie in Hasselt telt 3500 m2, beslaat drie verdiepingen en kent een mogelijkheid om uit te breiden naar buiten, op het dak. Van Schaik kijkt trots naar de diverse toestellen. “Het zou eerst een trampolinepark worden, dus moesten wij ons aanpassen met het totale concept om het zo optimaal mogelijk te gebruiken. Wij hebben nu 38 verschillende sportattracties, waarmee je meer dan vijftig verschillende sporten kunt beoefenen. Wij houden vanaf de start een duidelijke visie en strategie voor ogen. Denk aan meer én gezonder bewegen.”
Renier vult aan: “We wilden dit concept snel op de markt introduceren. We geloven dat er in de toekomst meerdere sportvestigingen zullen komen. Lukt het uitrollen niet snel genoeg, dan voorzien wij een franchiseformule om alsnog deze schaalvergroting te realiseren.”
Niet alleen nationaal, maar ook internationaal voorziet het tweetal groei. “De verwachting is dat er eerst in België nog een tweede vestiging zal openen, waarna de stap naar Noord-Frankrijk of Nederland wordt gezet. In beide landen lopen al zoekopdrachten voor het vinden van de juiste locatie. Uiteindelijk denken wij dat in Nederland plaats is voor 3 tot 5 vestigingen van Sparkx.”
Een bezoek aan Sparkx kan aanvoelen als een uitje naar een pretpark. Dat begint al bij het boeken van een ticket. Je koopt een kaartje voor 1, 2 of 4 uur. Bij aankomst kan je zelf je profiel laden. Dit profiel is het best te vergelijken met een digitale scorekaart in de vorm van een soort hologram, ontwikkeld door de Universiteit van Hasselt. Zodra je ingecheckt bent, wordt dit gekoppeld aan een polsbandje. Dan kom je de sportarena binnen en mag je zelf kiezen welke ‘sportattractie’ je wilt gaan beoefenen. Bij sommige attracties staat zelfs een medewerker, of moet je in een wachtrij plaatsnemen. Net als in een pretpark!
Het 1-uurs-tarief (14,95 p.p.) is om jongeren het gevoel te geven dat het uitje niet te duur is. Wie twee uur langs wil komen, betaalt 24,95. Wie zo veel mogelijk sporten wil spelen, kan het beste kiezen voor een bezoek van 4 uur. Dit kost 32,95. De tarieven kunnen iets hoger zijn tijdens weekenden of vakanties. Voor bezoekers met een beperking en voor kinderen onder de 10 jaar gelden lagere tarieven. Daarnaast zijn er verschillende andere toegangsformules, waaronder een vorm waarbij je slechts toegang koopt tot één attractie. Ook zijn er halfjaarabonnementen verkrijgbaar voor 129,95. Sparkx is van woensdag tot en met zondag geopend.
Elke bezoeker kan bij Sparkx verschillende sporten proberen en misschien wel onontgonnen talenten ontdekken. Sparkx wil mensen laten proeven van klassiekers, eventueel met een twist, maar ook van radicaal nieuwe sporttakken. Een greep uit het aanbod: golf, voetbal, schaatsen, handboogschieten, slagkooi, Japanse Hado, curling, boksen, schermen en paragliding. Verder is er ook een ‘ninjaparcours’ en een hangglider, waarin je hangend aan het plafond door de lucht slingert.
Er zijn niet alleen fysieke inspanningen te leveren (hoewel deze wel in de meerderheid zijn): er zijn ook VR- en AR-opties, zoals sim racing. Op die manier kunnen familie, groepen vrienden en collega’s, scholen of sportverenigingen ook meerdere terreinen verkennen, van gamer tot hardcore sporter. Bezoekers vanaf 4 jaar kunnen zich al uitleven en er kunnen 400 spelers tegelijkertijd in de weer zijn. Dat betekent op een reguliere dag dat 2000 mensen Sparkx kunnen bezoeken. Die kunnen er ook allemaal een hapje eten: de catering is uitbesteed aan het concept eeetwell (inderdaad, met 3 e’s achter elkaar en zonder hoofdletter).
Waar ligt nu de succesfactor van Sparkx? Waarom rijden sommige mensen twee uur om er te komen? Dat is de optelsom die we net hebben gemaakt. Een overweldigend aanbod met bekende én onbekende sporten. Er zijn zowel fysieke sporten als technologische oplossingen zoals VR en AR. Door deze technologie vind ik het ook geschikt voor de huidige generatie van gamers. En dat allemaal in een gloednieuw complex! En ondanks dat er nog veel details moeten worden uitgewerkt, heeft het toegankelijk maken van een overweldigend sportaanbod goed uitgepakt!
Kijk voor meer informatie op www.sparkx.com
Auteur: Hans van Leeuwen; Leisure Expert -Trendwatcher, Recreatie Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme Pleisureworld Contact : Hans van Leeuwen mobile : +31 (0) 653394506 e-mail : hans@pleisureworld.nl LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/pleisureworld/ web : www.pleisureworld.nl
De dag begon vroeg in Utrecht, waar de deelnemers vanaf half acht welkom waren bij The Team Building. Met een stevig ontbijt en een goede kop koffie werd de toon gezet. Hans van Leeuwen opende het programma en deelde zijn visie op de ontwikkelingen die de FEC-sector de komende jaren gaan bepalen. Daarna nam gastvrouw […]
Lees verder »
Bij Museum Batavialand in Lelystad stond afgelopen weekend het ambacht van smeden centraal. Tijdens de Smedendagen bezochten honderden mensen de werf, waar meestersmeden uit het hele land hun vakmanschap toonden. In samenwerking met het Nederlands Gilde van Kunstsmeden (NGK) werden bezoekers meegenomen in de sfeer van gloeiend metaal en ritmisch hameren op het aambeeld. De […]
BillyBird Hemelrijk in Volkel/Uden organiseert van 13 tot en met 18 oktober 2025 een zesdaags Herfstfestival. Het familiepark zet deze herfstvakantie in op extra beleving, met straattheater, kinderdisco, een circusvoorstelling en een dagelijkse vuurwerkshow als finale. Primeur: Drakenrijk Een bijzonder onderdeel is de introductie van Drakenrijk, de nieuwe binnenspeeltuin van BillyBird in Noord-Limburg. De indoor […]
Tijdens VIEWW 2025 op woensdag 17 en donderdag 18 september, krijgt de glampingbeleving speciale aandacht in de vorm van interactieve kennissessies. In een rondetafelsetting gaat Richard Otten (Glampingexpert.nl) in gesprek met professionals uit de sector over de vraag hoe een glampingvakantie vandaag én morgen beleefd wordt. Het doel van de sessies is om glamping positief […]
Bijna 20 jaar geleden liep ik voor het eerst over de beursvloer van SETT in Montpellier. Destijds een typisch Franse vakbeurs, vooral gericht op de regio daar. Inmiddels is het evenement uitgegroeid tot dé Europese ontmoetingsplek voor de camping- en recreatiesector. Tijdens de laatste editie kwamen ruim 18.000 bezoekers en 700 exposanten samen. Een schaal […]
De Brabantse Gastvrijheid Award keert na enkele jaren terug en krijgt een vaste plek in de Brabantse vrijetijdssector. Ondernemers kunnen zich tot en met 31 oktober 2025 aanmelden via brabantgastvrij.nl. De prijs wordt voortaan tweejaarlijks uitgereikt, in combinatie met een uitgebreid traject om ondernemers te ondersteunen bij hun ontwikkeling. Volgens Brabant Partners sluit de award […]
Europa-Park in Duitsland heeft voor de tiende keer de Golden Ticket Award gewonnen voor Beste attractiepark ter wereld. In het jaar waarin het park zijn 50-jarig bestaan viert, is de erkenning van groot symbolisch belang. Het park laat daarmee opnieuw wereldspelers als Walt Disney World en Universal Studios achter zich. De prestigieuze prijs wordt jaarlijks […]
Attractie- & Vakantiepark Slagharen presenteert dit najaar een uitgebreider Halloween-programma dan ooit. Met nieuwe scare experiences en een interactief familieaanbod profileert het park zich nadrukkelijk als seizoensbestemming. Intense avondbeleving Onder de noemer Western Nightmares (14+) worden bezoekers ondergedompeld in nieuwe horrorzones. In Trail of Elements nemen drie bendes bezit van de natuurelementen en voeren zij […]
In Roosendaal is een nieuwe leisureprimeur gelanceerd. Playdôme, het indoor Multi Activity Center, introduceert Game of Karts: een activiteit die het klassieke karten combineert met gamification. Met dit concept brengt het centrum als eerste in de Benelux een speelse en innovatieve draai aan de kartbaan. Meer dan alleen snelheid Game of Karts draait niet uitsluitend […]
Het Spoorwegmuseum in Utrecht viert van 19 tot en met 21 september de spoorweggeschiedenis met het Open Trein Festijn. Tijdens dit evenement openen bijzondere treinen hun deuren en staan vrijwilligers klaar om verhalen te vertellen. Een van de publiekstrekkers is de inzet van de historische Mat ’46, een elektrisch treinstel uit 1952 dat nog altijd […]
Europa-Park viert zijn 50-jarig jubileum met een opvallende en symbolische actie. Onder het motto Feesten onder de sterren maakten mascottes Ed & Edda een ballonvlucht die hen tot bijna 33 kilometer hoogte bracht. Het jubileumjaar wordt zo krachtig neergezet met een stunt die de internationale aandacht trekt. Jubileum met impact De lancering vond plaats in […]
Attractie- & Vakantiepark Slagharen blijft investeren in de toekomst. Het park kondigt aan dat in 2026 een nieuwe attractie opent die de kenmerkende Wild West-identiteit verder versterkt. Het project markeert een volgende mijlpaal in de strategische koers van Slagharen, waarin klassieke charme en eigentijdse innovaties hand in hand gaan. Strategische stap Met de komst van […]
Ontvang 2x per maand gratis de nieuwste inzichten, trends en inspiratie rechtstreeks in je inbox. Of je nu op zoek bent naar samenwerkingen, leveranciers, of ideeën voor je volgende project – met onze nieuwsbrief mis je niets.
Δ