Inloggen
Gebruikersnaam of e-mailadres *
Wachtwoord *
Onthouden
Wachtwoord vergeten?
Geen producten in de winkelwagen.
Een belangrijke uitspraak waar ik regelmatig aan denk na mijn vele gesprekken met Harold Stemkens, expert bij internetbureau Libelnet, luidt als volgt:
“Na bijna 25 jaar in de recreatiebranche verbaas ik me nog steeds over één ding: hoe Property Management Systems (PMS) omgaan met gastcommunicatie.”
Ik kan hem daarin alleen maar gelijk geven. Het lijkt soms alsof we zijn blijven hangen in het fax-tijdperk. De kern van het probleem zit in de oorsprong van die systemen: ze zijn gebouwd om reserveringen en betalingen te verwerken, niet om gasten te inspireren. En nu komt daarin de crux: “Om een reservering te sturen heb je NAW-gegevens nodig – naam, adres en woonplaats – en die koppel je aan de hoofdboeker. En daar begint de scheefgroei.”
Met iDin zou je voor Nederlanders een stap kunnen zetten om zich digitaal te identificeren, zonder receptie. Duitsers hebben soort gelijk product. iDin zou in Guest Journey kunnen worden ingebouwd. iDIN voor consumenten; iDIN is ontwikkeld door de banken voor consumenten. U kunt met iDIN veilig en op dezelfde manier inloggen, u identificeren en/of uw leeftijd bevestigen bij overheidsinstanties, verzekeringsmaatschappijen en webwinkels. Daarnaast kan er een leeftijdscheck gedaan worden bij bezorging aan de deur middels het scannen van de iDIN QR. U gebruikt namelijk de veilige en vertrouwde inlogmethode van uw bank. Zo hoeft u veel minder gebruikersnamen en wachtwoorden te onthouden. De EU werkt aan een Europese Digitale Identiteitswallet. Daarmee moet je in alle EU-landen met één digitale identiteit kunnen inloggen bij overheden en bedrijven. Doel: in 2026 moet dit breed beschikbaar zijn. iDIN zou hier technisch in kunnen passen als Nederlandse inlogmethode.
Na de reservering zou een relatie op gang gebracht moeten worden: de Guest Journey. Echter: in de meeste gevallen is alles gericht op de hoofdboeker. De rest van het gezelschap – vaak net zo enthousiast over de vakantie – valt buiten de boot. En dat is een gemiste kans van jewelste. Want als het cliché waar is (de vrouw kiest de vakantie, de man neemt de administratie voor zijn rekening), wordt een deel gewoon vergeten. Belangrijk is dus ook om de andere gasten mee te nemen. Die staan gewoon in de ‘Mijn-omgeving’, en dan hebben we het nog niet eens over de groepsaccommodaties.
Op dit moment gaat alle informatie vaak naar één mailbox, en niet zelden bij de drukste persoon in het gezin. Gevolg: het gezelschap hoort weinig van het uitstapje, tot vlak voor vertrek.Met een paar slimme stappen kan dat totaal anders:
Zo heb je niet één contactpersoon, maar ineens drie, vier of zes – en verdriedubbel je je marketingbereik zonder een cent extra advertentiebudget!
Stop met het denken in slechts één hoofdboeker. Bouw je Guest Journey om naar een team-ervaring waarin iedereen wordt meegenomen. Met de juiste tools en een beetje creativiteit maak je van elke boeking een marketinggoudmijn – nog vóórdat de gasten hun koffers hebben gepakt. Dit zijn nieuwe kansen voor de recreatieondernemer, voor hogere inkomsten, meer gastbeleving en daardoor een betere waardering. De kans op herhaalbezoek neem ook toe door deze aanpak. Wanneer je dit dan ook nog combineert met AI als hulpmiddel kan je sneller, vriendelijker én rendabeler opereren. Meer weten hierover? Lees dan de artikelen ‘Gebruik die vooraf ingevulde informatie nou eens écht!’ en ‘Met technische innovaties als AI ben je persoonlijker dan ooit’. En bezoek ook zeker de Kennistafel hierover op 7 oktober!
Bent u er ook bij?Meer informatie over het benutten van de volledige groep gasten in plaats van één hoofdboeker, vindt u bij alweer de derde toegespitste Kennistafel: ‘Inchecken zonder receptie wint terrein, ook bij u?’.
Waar & wanneer:‘Receptie- en contactloze service: inchecken zonder receptie wint terrein, ook bij u?’Datum: Dinsdag 7 oktober 2025Locatie: Safari Hotel Beekse BergenTijd: 12.30 – 18.00 uurhttps://vakantiehuisvandetoekomst.nl/Uit een serie artikelen in de praktijk– Zorg dat je slaagt voor de ‘Voorprettest’ (dit nummer RecreatiefTotaal Nr.4)– Met technische innovaties als AI ben je persoonlijker dan ooit (RecreatiefTotaal Nr.5)– Stop met het aanschrijven van die éne hoofdboeker (RecreatiefTotaal Nr.6)
Auteur: Hans van LeeuwenLeisure-expert
Deze uitspraak is van ‘een heer van stand’, Olivier B. Bommel, onsterfelijk gemaakt door zijn schepper Marten Toonder, die tussen 1941 en 1986 177 prachtige verhalen schreef en tekende. Het waren ook mijn jeugdhelden, Tom Poes, Heer Bommel en de prachtig uitgewerkte karakters om hen heen. En nu, vele jaren later, is er in Groenlo […]
Lees verder »
De dag begon vroeg in Utrecht, waar de deelnemers vanaf half acht welkom waren bij The Team Building. Met een stevig ontbijt en een goede kop koffie werd de toon gezet. Hans van Leeuwen opende het programma en deelde zijn visie op de ontwikkelingen die de FEC-sector de komende jaren gaan bepalen. Daarna nam gastvrouw […]
Online reviews zijn tegenwoordig bepalend voor het imago van jouw camping, vakantiepark of glamping. Waar vroeger mond-tot-mondreclame voldoende was, kijkt nu bijna iedere gast eerst naar Google, Zoover of Tripadvisor. En eerlijk is eerlijk: de manier waarop je reageert op een review als bedrijf, positief of negatief, kan het verschil maken tussen een nieuwe boeking […]
U kijkt wellicht gek op bij het lezen van de titel van deze tekst. Persoonlijker worden door de inzet van techniek? Jazeker! Verblijfsrecreatie laat zoveel kansen liggen als het gaat om pre-aankomsten (lees ook de artikelen ‘Gebruik die vooraf ingevulde informatie nou eens écht!’ en ‘Stop met het aanschrijven van die éne hoofdboeker!’). Tegenwoordig zijn […]
Wie anno 2025 ergens een recreatief verblijf boekt, vult vooraf allerlei informatie in. Soms uiterst minimaal, soms overdadig, maar altijd onmisbaar. Toch valt het me op dat deze informatie maar mondjesmaat wordt gebruikt om de gastbeleving écht naar een hoger niveau te tillen, en daarmee loopt de bestemming potentiële omzet mis! Deze ”pre-aankomst-communicatie’ is dus […]
De wereld van leisure verandert snel. Steeds meer ondernemers willen hun gasten het hele jaar door laten genieten van de buitenlucht. Comfort, uitstraling en beleving worden steeds belangrijker. Daarom is Polyned nu officieel partner van PleisureWorld, het kennisplatform voor de recreatiesector. Samen zetten we ons in voor slimme en aantrekkelijke buitenruimtes waar mensen kunnen spelen, […]
Travelmonkey, het reislabel dat al 19 jaar actief is in de markt van verrassende en betaalbare vakanties, lanceert een volledig vernieuwde website. Daarmee maakt het merk de stap van reisinspiratieplatform naar volwaardig online reisbureau met een scherp geprofileerd aanbod en directe boekingsmogelijkheden. De nieuwe website biedt gebruikers een overzichtelijke en inspirerende ervaring, gericht op het […]
Door Richard Otten – geïnspireerd door het artikel in het FD van 20 april 2025Kinderen, even opzij. De volwassenen willen in de ballenbak. Wat klinkt als een grap, is serieuze business. In een uitgebreid artikel in het Financieele Dagblad (20 april 2025) schetst het FD een helder beeld van de opkomst van de zogeheten kidults, […]
Ontvang 2x per maand gratis de nieuwste inzichten, trends en inspiratie rechtstreeks in je inbox. Of je nu op zoek bent naar samenwerkingen, leveranciers, of ideeën voor je volgende project – met onze nieuwsbrief mis je niets.
Δ