Login
Username or email address *
Password *
Remember me
Log in
Lost your password?
No products in the cart.
Lennard Kempers (57) is de trotse eigenaar van Vakantiepark Eiland van Maurik. Omringd door de iconische wateren van de Uiterwaarden maakt het Gelderse park, dat door de ouders van Kempers werd geopend als buitencamping in 1982, haar eiland-imago waar. Dat water is tegelijkertijd een zegen én een vloek: enerzijds zorgt het voor een unieke, rustgevende locatie met een eigen identiteit, anderzijds vormt het een onverbiddelijke grens die elke vorm van uitbreiding tegenhoudt.
Maar daardoor word je wel creatief, stelt Kempers vast. Hij werkt al sinds 1992 op het park, maar is samen met zijn team sinds zo’n 15 jaar bezig om het Eiland van Maurik grootschalig te transformeren van camping tot vakantiepark vol luxe verhuurwoningen.
Op dit moment kent het Eiland van Maurik 220 van dit soort nieuwe eenheden. Maar dat was niet altijd zo – hoe anders was dat toen de ouders van Kempers het park begonnen. Toen bestond het park uit campingstaanplaatsen en -seizoensplaatsen en een betonnen zwembad dat door de campinggasten schoon werd gehouden.
“We willen tegenwoordig steeds meer inzetten op comfort”, vertelt de eigenaar. “We hebben sinds de beginjaren langzaam de focus verplaatst naar de verhuur van luxe chalets en lodges. Dat is waar we uiteindelijk heen willen.” Een logische beslissing, aangezien het park dus vrijwel niet buiten de bestaande grenzen kan bouwen. Kwaliteitsimpulsen en groei-oplossingen moeten daarom binnen de bestaande parameters worden gezocht.
Op dit moment kan het Eiland van Maurik zo’n 2500 tot 3000 gasten per dag ontvangen. Dat zijn niet alleen verblijfsgasten: er wordt ook gemikt op dagbezoekers.Dat betekent dat centrale voorzieningen ook continu op en top moeten zijn. “Je moet keuzes maken. Willen we investeren in nieuwe woningen, of in de kwaliteit van onze winkel, restaurants en speeltuinen?”
Daarom transformeerden niet alleen de vaste campingplaatsen stap voor stap, ook de nutsvoorzieningen, activiteiten en algemene voorzieningen werden aangepakt. Sinds de zomer van 2024 is daar een nieuw wapenfeit bijgekomen: een groot entertainmentcentrum van 4500 m2 vol met activiteiten die allemaal indoor plaatsvinden. Modern, weersbestendig én gedeeltelijk gratis voor verblijfsgasten: van een Hyper Bowling en Golf in the Dark tot een avontureneiland, een knutseltheater en een grote ‘arcadeclub’. Uiteraard inclusief een hippe sportlounge, restaurant en een café. De naam: Mauk, een zelfbedacht dialect-achtig koosnaampje voor ‘Maurik’.
Mauk is niet de enige grootschalige vermaakvoorziening. In 2017 werd het overdekte zwembad met glijbanen geopend (met een in 2024 compleet gerenoveerd spraypark voor kinderen). Dat was vooral om na de realisatie van bijna 100 nieuwe strand- en rivieraccommodaties extra capaciteit te creëren in het park. Verschillende speeltuinen en een theater waren er ook al aanwezig. Toch wil Kempers geen ordinaire ‘pretfabriek’ aanbieden. “De toevoegingen moeten in het plaatje passen, dus activiteiten die niet passen bij een gezin zul je er niet snel vinden. Met concurrentie van Landal of Roompot moeten we vooral zorgen dat onze eigen faciliteiten op peil zijn.”
Het masterplan uit 2011 was het begin van de transformatie van het Eiland van Maurik. Kempers herinnert zich die tijd: “Aan de hand van dat masterplan kregen we de gemeente en de banken bijvoorbeeld ook mee. Samen met watersport-consultants en landschapsarchitecten, in combinatie met ‘veel op eigen gevoel’, hebben we dat plan uitgewerkt. Overal keurig verzorgd, niet gewoon overal gras, maar met een mooi landschap. Met zones waar auto’s verboden zijn, met een soort boulevard langs het zwembad en frisse groenstroken. Dat is ook onze filosofie: oppoetsen, trots zijn op wat we doen en wat we hebben, niet alleen maar groeien, groeien, groeien. Daarom blijven we ook renoveren en updaten, zoals onze horeca, speeltuin of het zwembad. Iets wat eerst onder de maat was, moet kwalitatief steeds beter worden.”
Terug naar de nieuwe accommodaties, die stuk voor stuk hun plek vinden op het eiland. Oudere, vaste staanplaatsen worden leeggeruimd en bieden daarmee plaats voor hoogstaande woningen. Eind 2025 komen er bijvoorbeeld weer 120 verhuureenheden bij. “We hebben bestaande, oudere chalets teruggekocht van de eigenaren. Die willen we inrichten tot luxe vakantielodges. Daarmee worden die vierkante meters ook rendabeler in de winter.”
Zo wordt de kwaliteitsladder steeds verder beklommen. Dat gebeurt nu ook met de jachthaven die het Eiland van Maurik vanaf de beginjaren in bezit heeft. “Daar hebben we nu vooral gasten uit de regio, maar wat wij hebben is best uniek. Je kunt er aanleggen en dan onze voorzieningen gebruiken. Waar vind je een jachthaven met restaurantmogelijkheden, een overdekt zwembad en indoor speelactiviteiten? Daarmee boren we een nieuwe doelgroep aan en dat is nou precies zo’n element waarin we weer kunnen groeien.”
Hoe zien de komende jaren eruit, en wat voor uitdagingen spelen er? De dreigende btw-verhoging vormt een aandachtspunt. “We gaan die waarschijnlijk niet helemaal doorberekenen aan onze gasten, maar we kunnen het ook weer niet zelf volledig oppakken. Uiteraard is dit ook weer een kwestie van afwegen en afkijken: wat doet de concurrentie?”
Kempers verwacht niet dat het park een familiebedrijf zal blijven. “Binnen onze familie zijn er geen ambities om het park over te nemen. De kinderen zijn hier opgegroeid, maar het is inmiddels zo’n grote organisatie geworden, met bijna 40 vaste medewerkers, dat moet wel bij je passen. De kinderen willen liever zelf iets op eigen kracht doen, zij ontplooien zich op hun eigen manier, en daar zijn we heel trots op.”
Zelf ziet hij ook dat hij wellicht een stapje terug moet doen. “Ik wil er zelf altijd te vol in gaan. Tien jaar geleden stond ik veel meer op de vloer dan nu, maar ik moet het meer gaan ‘overzien’. Ik ben er te emotioneel bij betrokken, waardoor ik misschien een minder goede manager ben. Mede daardoor heeft het park onlangs een general manager aangenomen, die 13 jaar ervaring heeft op een park van Landal. En dat werpt zijn vruchten af. Ik zal op een gegeven moment geen manager meer zijn… maar ik hoop hier op mijn zeventigste nog steeds rond te lopen als inspirator!”
Een exclusief event voor campings, vakantieparken, resorts entouroperators. Ontdek de grootste glamping showroom van Europa, waar we vol trots onze compleet vernieuwde tenten presenteren en je laten kennismaken met de meest verrassende glampingoplossingen. Dit wordt een geweldig evenement met thema’s zoals duurzaamheid (off-grid), innovaties en kostenbesparing op de camping.Onze 10 exposanten informeren je graag over […]
Lees verder »
Bezoek met korting de grootste internationale pretparkbeurs met volop nieuwigheden IAAPA Expo Europe Amsterdam’24: van 23 tot en met 27 september in Amsterdam De IAAPA (International Association of Amusement Parks and Attractions) houdt dit ultieme netwerkevent voor iedereen die werkzaam is in de Leisure-industrie. Hier mag je niet ontbreken! Het aantal nieuwe ‘attracties’ dat alleen […]
Toen wij tien jaar geleden het boek ‘De Opmars van de Family Entertainment Centers’ publiceerden, waren deze ‘FEC’s’ nog voornamelijk stand alone indoorfaciliteiten zoals een bowlingcentrum, kartbaan of indoorspeeltuin...
Populaire computerspelletjes als serieuze attractie voor Family Entertainment Centers & indoor speeltuinen Auteur: Hans van Leeuwen Als enthousiast bezoeker van festivals ontstond bij Thijs Eerens een idee om naast de line=-up van bekende artiesten ook op een andere manier bezoekers te entertainen. Intussen verzorgt deze creatieve nerd op onder andere het Lowlands festival al jarenlang […]
Een nieuwe variant op Prison Island en Escape Rooms Auteur: Hans van Leeuwen De Voltage is uitgegroeid tot een begrip in Tilburg, de provincie Noord-Brabant en ver daarbuiten tot over de grens in België. Jaarlijks bezoeken meer dan 250.000 bezoekers deze indoor entertainment locatie in voormalige fabriekshal Volt. Deze lampenfabriek van Philips kent een rijke […]
Nu wordt gaming pas echt leuk! Auteur: Hans van Leeuwen Geregeld krijg ik de vraag van start-ups in binnen- en buitenland om voor een nieuw ontwikkelde attractie te beoordelen of er kansen zijn op de recreatiemarkt. Enkele voorbeelden zijn de X Cube, SUNVIG Karaoke en Arcade Games XL (zie de blog over de introductie van […]
Tien jaar na koerswijziging is de kwaliteitsslag in het bedrijf duidelijk zichtbaar Auteur: Hans van Leeuwen Tien jaar geleden liet Camping Zonneweelde in Nieuwvliet een toekomstvisie opstellen door Van der Reest Advies, waarna Pleisureworld in 2014 als expert werd aangesteld om samen met eigenaars Maaike en Martin Basting een nieuwe koers uit te zetten. Inmiddels […]
Family Entertainment Center’s HET NIEUWE DAGJE UIT #trendwatch Op bezoek bij Oetze Mulder “De Postwagen bestaat al sinds 1780. De authentieke ‘Trots van Tolbert’ laat je relaxed genieten in het hart van Groningen, Friesland en Drenthe. Een historisch restaurant als oogstrelende parel: Diner & Buffet in uiterst karaktervolle zalen.” Mijn verhaal begint ruim 30 jaar […]
Ontvang 2x per maand gratis de nieuwste inzichten, trends en inspiratie rechtstreeks in je inbox. Of je nu op zoek bent naar samenwerkingen, leveranciers, of ideeën voor je volgende project – met onze nieuwsbrief mis je niets.
Δ