Login
Username or email address *
Password *
Remember me
Log in
Lost your password?
No products in the cart.
Auteur: Hans van Leeuwen
Geregeld krijg ik de vraag van start-ups in binnen- en buitenland om voor een nieuw ontwikkelde attractie te beoordelen of er kansen zijn op de recreatiemarkt. Enkele voorbeelden zijn de X Cube, SUNVIG Karaoke en Arcade Games XL (zie de blog over de introductie van de Arcade Games XL) maar ook de zelfontwikkelde GameBox, zoals geïntroduceerd bij Landal PUUR Exloo. De X Cube en SUNVIG Karaoke zijn op steeds meer locaties te vinden als aanvulling op het totale aanbod van karting, bowling, lasergame en glowgolf. De nieuwste indoor entertainment attractie met deze potentie vormt de Active Esports Arena.
De nieuwe Active Esports Arena bestaat uit een VR-game die geschikt is voor een brede doelgroep. Op dit moment is dit markt van indoor entertainment booming business. Als recreatieadviseur zien wij de afgelopen jaren een constante toename in bezoekersaantallen. De crisis ligt achter ons, er is weer meer te besteden en Family Entertainment Centers weten hierop in te spelen door te professionaliseren op gebied van gastvrijheid en storytelling. Juist daarom zijn bedrijven voortdurend op zoek naar vernieuwende attracties om mee uit te breiden en te blijven vernieuwen. De nieuwe Active Esports Arena speelt in op de behoefte naar online gaming van vooral de jongere generaties. Dit is ook te zien aan de populariteit van de SIM racers. Ontwikkelaar van de Active Esports Arenda, Peter Kortenhoeven, is zelf een die-hard gebruiker van deze games vanaf het eerste uur en gelooft in een combinatie van samenspelen, actie en competitie. Juist voor de groepen en vrijgezellenparty’s is deze spelvorm een perfecte aanvulling op de bestaande activiteiten.
Voor een complete installatie van de arena is een totaal oppervlak nodig van minimaal 120 tot maximaal 150m2. Er zijn twee opties waaruit men kan kiezen: een compacte variant die op de markt gezet wordt als de Competition uitvoering, of men kiest de variant Stadium waarbij meer mogelijkheden zijn voor uitbreiding met een pre-show. Voor elke speler is een speelveld nodig van 4×4 meter. De spelvormen zijn ingericht om met 1 tot 4 personen te spelen. Om het speelveld heen worden camera’s geplaatst om de bewegingen van de spelers te registreren. Het concept is bijzonder goed schaalbaar, waardoor je de capaciteit kunt aanpassen aan de beschikbare ruimte of vraag. Het spel is relatief eenvoudig te verplaatsen, dus past ook in een pop-up setting met tijdelijke activiteiten. Ontwikkelaar Peter Kortenhoeven is al langere tijd actief met VR game-concepten. Zo stond hij aan de wieg van de eerste Active Esports Arena in Eindhoven die als try-out veel geleerd heeft om het totale spel nog verder door te ontwikkelen.
Bekijk een voorbeeld in deze video: https://www.youtube.com/watch?v=cBlg33QzT_A
Hilarisch zijn vooral die spellen waar men vanaf grote hoogte als groep spannende opdrachten moet uitvoeren. Door gebruik van camera’s in combinatie met de VR-bril ontstaat een bijzondere mix met echte spelers in de Game. Alle uitslagen worden wereldwijd geregistreerd zodat je realtime kunt zien wat jouw resultaten zijn tegenover alle andere groepen gebruikers. Elk spel duurt tussen de 8 en 12 minuten. Er zijn altijd 4 spelers actief en bij de uitvoering van het Stadium hoort ook een tribune zodat men er een echt groepsuitje van maakt. Dat betekent ca. 12 spelers per uur. De adviesprijs voor een Game bedraagt € 9,50 p.p. tot 12,50 p.p. De bruto-opbrengst bedraagt per uur ca. € 150.—wat goed is voor een jaarlijkse omzet van zo’n tweehonderdduizend euro. Een ROI van minder dan een jaar!
Als we Active Esports Arena vergelijken met andere spellen als de X-Cube, Karaoke, SIM Racing en E-Curling, dan geeft Active Esports Arena de aanvulling met een hogere attractiewaarde voor Family Entertainment Centers. Het concept spreekt een bredere doelgroep aan dan andere vergelijkbare attracties en kan door de extra dimensie van “actieve” sporten zelfs nieuwe doelgroepen aanspreken. Scores staan realtime op grote tv-screens en de tribune maakt het ook leuk voor de kijkers, wat bij veel andere spellen niet het geval is.
Wie wil de primeur met exclusiviteit binnen de eigen regio? Wij gaan voor twee locaties een pilotproject opzetten met de AEA Competion en de AEX Stadium VR-Challenge. De Active Esports Arena biedt tot nu als enige indoor entertainment concept de ervaring voor spelers waarbij de volledige body zichtbaar in VR wordt opgenomen, waardoor je al je bewegingen in het spel en de overige spelers goed kan volgen. Door exclusiviteit binnen de eigen regio betekent de primeur veel exposure en aandacht bij de start.
Voor meer informatie en vragen stuur een e-mail aan hans@pleisureworld.nl of maak een afspraak!
Peter Kortenhoeven presenteert zijn nieuwste Active Esports Arena programma tijdens de Praktijkdag Open Huis voor Family Entertainment Centers & Retailtainment op 11 juni 2024.
Hans van Leeuwen – dwarsdenker Trendwatcher, Leisure Expert, Conceptontwikkelaar & Adviseur in Recreatie & Toerisme Pleisureworld https://pleisureworld.nl/
Voor meer informatie kun je contact opnemen met:
Hans van Leeuwen, oprichter Pleisureworld E-mail: hans@pleisureworld.nl Telefoon: 06-53394506
Ontwikkelaar Peter Kortenhoeven website: https://www.activeesportsarena.com/
Lennard Kempers (57) is de trotse eigenaar van Vakantiepark Eiland van Maurik. Omringd door de iconische wateren van de Uiterwaarden maakt het Gelderse park, dat door de ouders van Kempers werd geopend als buitencamping in 1982, haar eiland-imago waar. Dat water is tegelijkertijd een zegen én een vloek: enerzijds zorgt het voor een unieke, rustgevende […]
Lees verder »
Bezoek met korting de grootste internationale pretparkbeurs met volop nieuwigheden IAAPA Expo Europe Amsterdam’24: van 23 tot en met 27 september in Amsterdam De IAAPA (International Association of Amusement Parks and Attractions) houdt dit ultieme netwerkevent voor iedereen die werkzaam is in de Leisure-industrie. Hier mag je niet ontbreken! Het aantal nieuwe ‘attracties’ dat alleen […]
Toen wij tien jaar geleden het boek ‘De Opmars van de Family Entertainment Centers’ publiceerden, waren deze ‘FEC’s’ nog voornamelijk stand alone indoorfaciliteiten zoals een bowlingcentrum, kartbaan of indoorspeeltuin...
Populaire computerspelletjes als serieuze attractie voor Family Entertainment Centers & indoor speeltuinen Auteur: Hans van Leeuwen Als enthousiast bezoeker van festivals ontstond bij Thijs Eerens een idee om naast de line=-up van bekende artiesten ook op een andere manier bezoekers te entertainen. Intussen verzorgt deze creatieve nerd op onder andere het Lowlands festival al jarenlang […]
Een nieuwe variant op Prison Island en Escape Rooms Auteur: Hans van Leeuwen De Voltage is uitgegroeid tot een begrip in Tilburg, de provincie Noord-Brabant en ver daarbuiten tot over de grens in België. Jaarlijks bezoeken meer dan 250.000 bezoekers deze indoor entertainment locatie in voormalige fabriekshal Volt. Deze lampenfabriek van Philips kent een rijke […]
Tien jaar na koerswijziging is de kwaliteitsslag in het bedrijf duidelijk zichtbaar Auteur: Hans van Leeuwen Tien jaar geleden liet Camping Zonneweelde in Nieuwvliet een toekomstvisie opstellen door Van der Reest Advies, waarna Pleisureworld in 2014 als expert werd aangesteld om samen met eigenaars Maaike en Martin Basting een nieuwe koers uit te zetten. Inmiddels […]
#Dwarsdenker – Kansen voor FEC’s Family Entertainment Centers! Er zijn de laatste jaren volop overeenkomsten tussen de explosieve groei in trampolineparken en de opmars in Padelbanen in ons land en daarbuiten. Over beiden kun je spreken van een hype dat meestal gepaard gaat met een explosieve groei en even snelle teloorgang over de volle breedte. […]
Family Entertainment Center’s HET NIEUWE DAGJE UIT #trendwatch Op bezoek bij Oetze Mulder “De Postwagen bestaat al sinds 1780. De authentieke ‘Trots van Tolbert’ laat je relaxed genieten in het hart van Groningen, Friesland en Drenthe. Een historisch restaurant als oogstrelende parel: Diner & Buffet in uiterst karaktervolle zalen.” Mijn verhaal begint ruim 30 jaar […]
Ontvang 2x per maand gratis de nieuwste inzichten, trends en inspiratie rechtstreeks in je inbox. Of je nu op zoek bent naar samenwerkingen, leveranciers, of ideeën voor je volgende project – met onze nieuwsbrief mis je niets.
Δ