Login
Username or email address *
Password *
Remember me
Log in
Lost your password?
No products in the cart.
Tien jaar na koerswijziging is de kwaliteitsslag in het bedrijf duidelijk zichtbaar
Auteur: Hans van Leeuwen
Tien jaar geleden liet Camping Zonneweelde in Nieuwvliet een toekomstvisie opstellen door Van der Reest Advies, waarna Pleisureworld in 2014 als expert werd aangesteld om samen met eigenaars Maaike en Martin Basting een nieuwe koers uit te zetten. Inmiddels zijn we tien jaar verder en is Camping Zonneweelde een van de genomineerden voor de verkiezing ‘Meest innovatieve vakantieparkconcept in de Benelux’. Redenen genoeg om samen met Maaike en Martin te kijken naar een aantal thema’s en gewenste veranderingen die tien jaar geleden uit het rapport naar voren kwamen.
Even terug in de tijd naar 2014
De beoordelingen zagen er destijds prima uit. Gastvrijheid, persoonlijke aandacht, goede hygiëne en een mooie locatie werden met name gewaardeerd. De opbrengsten per plaats waren echter te laag en het grote aandeel van jaar- en seizoenplaatsen vormde een dreiging voor de toekomst. Bij toekomstige vernieuwingen moest zeker het familiaire karakter behouden blijven. Maar ook lag het zwaartepunt van de bedrijfsvoering te veel bij de directie. De bedrijfsvoering naar een hoger plan tillen was het doel, met de sterke punten die al aanwezig waren. Ons advies was om daarbij te streven naar een 5* kwalificatie en een gastwaardering van een 9,5.
Foto Oude centrum gebouw uit 2013
“Het was duidelijk dat er iets moest veranderen”
Er is over een periode van een paar jaar tijd een zestigtal vaste plaatsen verdwenen. Het was een van de belangrijkste, maar ook moeilijkste veranderingen om door te voeren. We vroegen Martin Basting wat de herverkaveling van het kampeerbedrijf heeft gebracht. “De bestaande camping had op dat moment bijna geen toekomstperspectief, laat staan middelen om te investeren. De moeilijkste keuze in die tijd was het doorbreken van tradities en vaste patronen van dit familiebedrijf. Jaar in, jaar uit bleef alles hetzelfde en vaste gasten bepaalden het sentiment van de sfeer. De tarieven kwamen nog uit de oudheid; we waren bang om te verhogen en vooral vaste klanten te verliezen. Het leek wel of we gegijzeld waren door deze situatie. Het was duidelijk dat er iets moest veranderen. Afscheid nemen van jaarplaatsen was een moeilijke keuze. We hebben er vijf jaar over gedaan om zo’n 60 plaatsen te transformeren. Er was enorm veel loyaliteit van deze vaste gasten, maar ze remden tegelijkertijd de noodzakelijke veranderingen voor een toekomstige gezonde onderneming. Wie geen gebruikmaakt van al onze faciliteiten is feitelijk niet onze klant en adviseren wij naar een andere camping te gaan met drie sterren.”
Sturen op kwaliteit van kernactiviteiten
De verandering was weliswaar ingrijpend, maar heeft merkbare veranderingen gebracht. Anders denken over prijzen en tarieven gaf het bedrijf meer spankracht. Dit jaar zijn de tarieven van de jaarplaatsen met 9% verhoogd en ook volgend jaar gaan ze met 9% omhoog. Met de hogere prijzen kwam er ook een andere gast die merkbaar meer besteed. De bezetting nam toe, net als de opbrengst per plaats. Maaike Basting: “Uit het tienjarenplan bleek dat het nodig was om te sturen op de kwaliteit van onze kernactiviteiten. Wij hebben de laatste jaren van elke drie plaatsen op de camping er twee grotere van gemaakt. Er is meer kwaliteit in de landscaping, meer ruimte en oog voor het terras en buitenleven. Het Piazza Restaurant draait nu zwarte cijfers, na enkele moeizame jaren na de opening toen ons tienjarenplan nog niet helemaal af was.”
Nieuw centrumgebouw annex Family Entertainment Center
Het tarief van de jaarplaatsen in 2013 lag op de toplocatie aan zee op zo’n € 2026,- (seizoenplaats € 1250,-). Hiermee zou er als tienjarige stip op de horizon in 2022 geen nieuw centrumgebouw gebouwd kunnen worden. Toch kwam dit mooie centrum (concept naar Family Entertainment Center) al twee jaar eerder, als een van de eerste effecten van de nieuwe koers die was ingeslagen. Maaike Basting: “Het nieuwe centrumgebouw moest wat ons betreft een zelfstandige horecaformule hebben, een centrale receptie en warm welkom, een service shop, zicht op de indoorspeeltuin en verbinding met het themarestaurant Piazza. Het geheel moest een warme ontvangst uitstralen, van de menukaart tot raamdecoratie, waarbij we storytelling hebben ingezet.”
Uitbreiding met unieke chalets en verbetering van de guest journey
De afgelopen twee jaar is de laatste uitbreiding van start gegaan: de komst van 22 unieke chalets die in eigen beheer als ontwikkelaar aan de man worden gebracht. Kopers kunnen gebruik maken van de verhuurorganisatie en beheer en management door Zonneweelde. Het gemiddeld rendement voor de eerste kopers ligt op ruim 8%. Maaike: “Toch loopt het niet zo storm, omdat men geen grond aankoopt en slechts een verhuurgebruikersovereenkomst kan aangaan voor tien jaar. Er zijn er nu zeven van verkocht. Vermoedelijk gaan wij de overige chalets in eigen beheer verhuren. De strandhuisjes van Strandweelde staan nu op de campingplaatsen in de winterstand en ook daarbij gaan wij ons de komende jaren nog meer op de guest journey richten.”
Zelf ontwikkelde privé sanitair units
Nog een andere wens was het aanleggen van privé sanitair units. De vaste leveranciers op recreatievakbeurzen hadden allemaal een wachtlijst. Zonneweelde koos er daarom voor om het met een lokale ondernemer zelf te ontwikkelen. Het prijskaartje was zo’n twintig procent hoger, maar daar kwam wel een hogere kwaliteit voor in de plaats, en het kunnen realiseren van eigen specifieke wensen qua service en voorzieningen. Maaike: “Het dagtarief voor komend jaar per plaats komt op ongeveer € 115.—per nacht. De verdeling is € 73.—voor de plaats en zo’n € 55.—voor het privé sanitair. De komst van deze nieuwe sanitair units brengt ook meer winterkampeerders en camperaars.”
En voor de volgende tien jaar?
Tussen het geweld van Roompot, Dormio en Molecaten wil Zonneweelde vooral het campinggevoel blijven koesteren, maar dan wel met de vleugje luxe, comfort en kwaliteit. Voor de komende tien jaar voorzien zij een verdere groei in behoefte aan kampeerluxe.
Meer over Camping Zonneweelde & Strandweelde:
https://www.campingzonneweelde.nl/
https://www.strandweelde.nl/
Deze vakantieparken zijn tot op heden bezocht; Parc Granuenta – Vakantiepark Molenwaard – Cuber Suites Veluwe – PUUR Exloo – Dormio Resort Nieuwvliet-Bad – Warredal – Roompot Beach Resort Nieuwvliet-Bad – Hof van Saksen – Zeeland Camping Zonneweelde
Hans van Leeuwen – dwarsdenker
Trendwatcher, Leisure Expert, Conceptontwikkelaar & Adviseur in Recreatie & Toerisme Pleisureworld
In kader: Gekozen door de jury in de longlist: ‘Top 10 Meest innovatieve vakantieparken in de Benelux’
https://www.pleisureworld.nl/verkiezing-meest-innovatieve-vakantiepark-concept-in-de-benelux/
Gekozen door de jury in de longlist: ‘Top 10 Meest innovatieve vakantieparken in de Benelux’ De 39 parken uit de longlist wordt gevraagd om hun medewerking om juryleden hun park te laten zien en beleven. De ervaringen van deze bezoeken worden gedeeld in diverse vakmedia. (w.o. Pretwerk.nl, NRIT Media, en Recreatief Totaal). De beoordelingsperiode loopt van juni 2023 t/m mei 2024. De verkiezing vindt plaats door een vakjury, die de vakantieparken niet alleen beoordeeld op consumentenwaarderingen, maar ook op bijzondere concepten en innovatie in de bedrijfsvoering. De bedrijven die in aanmerking komen voor deze prijs een voorbeeld voor andere ondernemers in de verblijfsrecreatie.
Lennard Kempers (57) is de trotse eigenaar van Vakantiepark Eiland van Maurik. Omringd door de iconische wateren van de Uiterwaarden maakt het Gelderse park, dat door de ouders van Kempers werd geopend als buitencamping in 1982, haar eiland-imago waar. Dat water is tegelijkertijd een zegen én een vloek: enerzijds zorgt het voor een unieke, rustgevende […]
Lees verder »
Bezoek met korting de grootste internationale pretparkbeurs met volop nieuwigheden IAAPA Expo Europe Amsterdam’24: van 23 tot en met 27 september in Amsterdam De IAAPA (International Association of Amusement Parks and Attractions) houdt dit ultieme netwerkevent voor iedereen die werkzaam is in de Leisure-industrie. Hier mag je niet ontbreken! Het aantal nieuwe ‘attracties’ dat alleen […]
Toen wij tien jaar geleden het boek ‘De Opmars van de Family Entertainment Centers’ publiceerden, waren deze ‘FEC’s’ nog voornamelijk stand alone indoorfaciliteiten zoals een bowlingcentrum, kartbaan of indoorspeeltuin...
Populaire computerspelletjes als serieuze attractie voor Family Entertainment Centers & indoor speeltuinen Auteur: Hans van Leeuwen Als enthousiast bezoeker van festivals ontstond bij Thijs Eerens een idee om naast de line=-up van bekende artiesten ook op een andere manier bezoekers te entertainen. Intussen verzorgt deze creatieve nerd op onder andere het Lowlands festival al jarenlang […]
Een nieuwe variant op Prison Island en Escape Rooms Auteur: Hans van Leeuwen De Voltage is uitgegroeid tot een begrip in Tilburg, de provincie Noord-Brabant en ver daarbuiten tot over de grens in België. Jaarlijks bezoeken meer dan 250.000 bezoekers deze indoor entertainment locatie in voormalige fabriekshal Volt. Deze lampenfabriek van Philips kent een rijke […]
Nu wordt gaming pas echt leuk! Auteur: Hans van Leeuwen Geregeld krijg ik de vraag van start-ups in binnen- en buitenland om voor een nieuw ontwikkelde attractie te beoordelen of er kansen zijn op de recreatiemarkt. Enkele voorbeelden zijn de X Cube, SUNVIG Karaoke en Arcade Games XL (zie de blog over de introductie van […]
Family Entertainment Center’s HET NIEUWE DAGJE UIT #trendwatch Op bezoek bij Oetze Mulder “De Postwagen bestaat al sinds 1780. De authentieke ‘Trots van Tolbert’ laat je relaxed genieten in het hart van Groningen, Friesland en Drenthe. Een historisch restaurant als oogstrelende parel: Diner & Buffet in uiterst karaktervolle zalen.” Mijn verhaal begint ruim 30 jaar […]
Ontvang 2x per maand gratis de nieuwste inzichten, trends en inspiratie rechtstreeks in je inbox. Of je nu op zoek bent naar samenwerkingen, leveranciers, of ideeën voor je volgende project – met onze nieuwsbrief mis je niets.
Δ