Inloggen
Gebruikersnaam of e-mailadres *
Wachtwoord *
Onthouden
Wachtwoord vergeten?
Geen producten in de winkelwagen.
In 2025 viert Europa-Park zijn 50-jarig bestaan. Wat ooit begon als een park met vijftien attracties en eenn toegangsprijs van omgerekend 2,50 euro, is inmiddels uitgegroeid tot een toonaangevend leisuremerk in Europa. Met meer dan 100 attracties, zes hotels en een eigen waterpark is het park meer dan een dagje uit, het is een bestemming op zichzelf. Dit jubileumjaar wordt gevierd onder het passende motto: “Feesten onder de sterren”.
2024 was niet alleen een voorbereidingsjaar, maar ook een piekjaar. Met meer dan 6 miljoen bezoekers en een miljoen gasten voor Rulantica wist het park records te breken. De lancering van Voltron Nevera, bekroond om zijn storytelling, verstevigde de positie van Europa-Park als trendsetter in de internationale attractiesector.
In het jubileumjaar komt het park extra tot leven. Nieuwe shows zoals de ijsshow en de spectaculaire stuntvoorstelling rond Zorro zorgen voor verwondering. De dagelijkse jubileumparade om 16:30 uur is een feestelijk moment dat jong en oud vermaakt. Op twee speciale avonden blijft het park open tot middernacht. Muziek, feest en extra zomer sferen.
Op 24 juli lanceert Europa-Park iets unieks: de eerste eigen colwaardige animatiefilm, Grand Prix of Europe, met Ed & Edda in de hoofdrol. De film verschijnt in Nederlandse en Belgische bioscopen, maar het echte verschil zit in de koppeling met de nieuwe attractie: GRAND PRIX EDventure. Daar stap je zelf het verhaal binnen. Een totaal beleving waar film, technologie en thematisering vloeiend samensmelten.
Europa-Park zet dit jaar nadrukkelijk in op kunst en cultuur. Buitenexposities zoals de Sculpturen Allee en de Tuin der Sterren verrassen en inspireren. Wat opvalt: hier geen afleiding voor tussendoor, maar echte toevoegingen aan de totaalbeleving. Met festivals verspreid over het jaar van het zomerse Mallorca-feest tot kleine lokale vieringen voelt het park levendiger dan ooit.
Rulantica krijgt er nieuwe faciliteiten bij, waaronder een buitenzwembad en Scandinavische bar. Tegelijkertijd groeit ook Silver Lake City, de westernverblijfslocatie. Wat mij opviel tijdens de presentatie: het gaat hier niet alleen om méér, maar vooral om beter. Nieuwe comfort-plaatsen, een dinerrestaurant en een minigolfbaan maken het aanbod toegankelijk voor een brede doelgroep – van gezinnen tot meerdaagse gasten die rust zoeken.
Van 50 medewerkers in 1975 naar ruim 5.200 nu – het zegt veel over de schaal, maar nog meer over de ambities. De impact van het park op de lokale werkgelegenheid is groot: ruim 10.000 mensen verdienen er direct of indirect aan hun boterham. De familie Mack laat zien dat schaalvergroting en lokaal verankerd ondernemen hand in hand kunnen gaan. Dat vind ik persoonlijk een van de meest interessante aspecten van het Europa-Park-model.
De tentoonstelling rond 50 jaar parkgeschiedenis biedt niet alleen een terugblik, maar ook een vooruitblik. In 2026 opent Europa-Park een nieuw themagebied: Monaco. Dankzij de nauwe band met prins Albert is dit meer dan een symbolisch gebaar. Het bevestigt hoe Europa-Park zich in vijftig jaar tijd heeft ontwikkeld: als park én als merk met Europese allure.
Auteur: Tessa Langedijk
Toverland is tijdens de verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland bekroond tot het klantvriendelijkste bedrijf in de categorie Leisure. Het attractiepark uit Sevenum debuteerde dit jaar in de verkiezing en behaalde direct ook een indrukwekkende tweede plaats in de nationale ranking van bijna 400 bedrijven. De verkiezing is gebaseerd op ruim 116.000 beoordelingen van […]
Lees verder »
Met de lancering van de verblijfsaccommodaties bereikt Familie Resort & Avonturenpark De Tovertuin een belangrijke strategische fase. Vanaf nu kunnen gasten een verblijf boeken in het gloednieuwe resort, dat volledig is ontwikkeld rondom het geliefde kindermerk Woezel & Pip. De opening staat gepland voor maart 2026. De thematisering van het park is doorgevoerd tot in […]
Na een restauratie van meer dan vier jaar is het monumentale ARTIS-Aquarium klaar voor de toekomst. Wat ooit werd gebouwd als technisch wonder in 1882, is nu een voorbeeld van hoe erfgoed en duurzaamheid hand in hand kunnen gaan. In 2026 opent het aquarium opnieuw zijn deuren, met een vernieuwd concept waarin water, ecologie en […]
Avonturenboerderij Molenwaard maakt kans op twee bekende publieksprijzen: ‘Leukste Uitje van Zuid-Holland’ van Go-Kids en ‘Beste Dagje Weg van Zuid-Holland’ van DagjeWeg.NL. Beide verkiezingen lopen van 1 juni tot en met oktober 2025. In deze periode kan het publiek stemmen op hun favoriete uitjes in de provincie. Leukste Uitje van Zuid-Holland Deze verkiezing is een […]
GaiaZOO bestaat dit jaar 20 jaar. Het jubileum wordt gevierd met een feestelijk weekend op 31 mei en 1 juni. Tegelijkertijd wordt een belangrijke stap gezet in de toekomst van het park. Per 1 juni 2025 wordt GaiaZOO namelijk officieel overgenomen door Koninklijke Burgers’ Zoo. De overname markeert een nieuw hoofdstuk. GaiaZOO kan hierdoor verder […]
Diergaarde Blijdorp breidt zijn rol als koploper in edutainment verder uit. Met de app Expeditie Blijdorp biedt het park een innovatieve manier van leren en beleven. In slechts 14 weken leverde de app ruim 21.000 uur educatieve interactie op, het equivalent van 21.000 biologielessen. De app is een digitaal verlengstuk van het fysieke parkbezoek. Via […]
De Zaanse Schans is in 2024 opgeklommen tot de tweede plek in de ranglijst van best bezochte dagattracties van Nederland. Met meer dan 2,6 miljoen bezoekers laat de erfgoedlocatie het Rijksmuseum achter zich. Dat trok dit jaar 2,5 miljoen bezoekers. De Efteling behoudt de eerste positie met 5,6 miljoen bezoeken. De cijfers komen uit de […]
We zijn in Rotterdam, op de plek waar in 2016 de eerste GlowGolf-locatie van Hollywood het levenslicht zag. Eigenaar Peter van Leeuwen, eerder actief in de wereld van videotheken, stapte als één van de eersten in deze opkomende markt. Van videotheken naar Hollywood: een positieve link die snel gelegd is. Wat eerst opereerde als GlowGolf-keten […]
Wij zijn aanbeland in de Achterhoek, voor een interview met een prominent figuur in recreatieland: Edwin Bomers van Marveld Recreatie. Of ja, interview, eigenlijk is het meer een weerzien van twee eigenwijze recreatiefiguren onder elkaar. Ooit was Senior Bomers een klant van Mega Sport & Recreatie, lang vervlogen tijden dus, met de Vlaamsche Volksspelen. Door […]
De Efteling heeft vandaag een bijzondere mijlpaal bereikt in haar duurzame transitie: de iconische stoomlocomotief Aagje reed haar eerste elektrische rondje met bezoekers. De 114 jaar oude trein onderging in het Verenigd Koninkrijk een innovatieve en vrijwel onzichtbare aanpassing. Dankzij een elektrische aandrijving stoot de locomotief geen CO₂ meer uit, terwijl de karakteristieke uitstraling en […]
Attractiepark Toverland maakt zich op voor de grootste editie van de Halloween Nights tot nu toe. Tijdens dertien avonden in en rondom de herfstvakantie zorgen scare actors voor een intense beleving in diverse scare zones en Haunted Experiences. Om alle personages tot leven te brengen, is het park op zoek naar meer dan 200 acteurs, […]
Aqua Mexicana, het waterpark van Attractie- en Vakantiepark Slagharen, zet een nieuwe stap in professionalisering. Vanaf dit seizoen worden toezichthouders opgeleid volgens het International Lifeguard Training Program (ILTP) van het gerenommeerde Ellis & Associates. Medewerkers die het traject succesvol afronden, ontvangen een internationaal erkend lifeguard-certificaat. De nieuwe opleiding bestaat uit een dag theorie en drie […]
Ontvang 2x per maand gratis de nieuwste inzichten, trends en inspiratie rechtstreeks in je inbox. Of je nu op zoek bent naar samenwerkingen, leveranciers, of ideeën voor je volgende project – met onze nieuwsbrief mis je niets.
Δ