Inloggen
Gebruikersnaam of e-mailadres *
Wachtwoord *
Onthouden
Wachtwoord vergeten?
Geen producten in de winkelwagen.
We zijn in Rotterdam, op de plek waar in 2016 de eerste GlowGolf-locatie van Hollywood het levenslicht zag. Eigenaar Peter van Leeuwen, eerder actief in de wereld van videotheken, stapte als één van de eersten in deze opkomende markt. Van videotheken naar Hollywood: een positieve link die snel gelegd is.
Wat eerst opereerde als GlowGolf-keten (glow-in-the-dark minigolfen), met locaties in Rotterdam, Eindhoven, Enschede, Capelle aan den IJssel, Schiedam en Amsterdam, is de laatste jaren aan het veranderen en uitbreiden. Twee locaties zijn al getransformeerd tot complete Family Entertainment-concepten.
Van Leeuwen glundert. “Het was oudgediende Zwier Alfrink die het concept van de GlowGolf uit Canada importeerde naar de Benelux. Bij alle locaties hadden we eerder nog wel een extra activiteit zoals escape rooms, een arcade of karaoke, maar nooit met de gedachte van een compleet Family Entertainment Center. De eerste transformatie naar een compleet centrum gebeurde tijdens de coronaperiode, in Rotterdam. Voor iedereen natuurlijk een moeilijke tijd, maar voor ons een manier om op een creatieve manier te zoeken naar omzet. Tegelijkertijd werkten we volop aan de verbouwing en de doorontwikkeling van het Hollywood Entertainment Center.”
Marketeer Gabriël van Meerwijk denkt terug aan die uitdagende, maar ook interessante periode. “Noodgedwongen hebben wij toen in die vestiging een drive-thru geopend met lekkernijen als wafels, milkshakes, donuts en meer van dat soort gekkigheid. Je moet creatief zijn, toch? Op een gegeven moment ging dit online viraal door heel Nederland, onder de naam Hollywood Drive Thru. Dat is tot op heden een sterke naam waar we op worden gevonden.”
In mijn eigen boek De succesfactoren van Family Entertainment Centers in Nederland (Hans van Leeuwen, 2012) werd al melding gemaakt van de opmars van dergelijke unieke fun concepten. Denk aan de laserdome, escape rooms, glow-in-the-dark-golfen en arcades, maar ook virtual reality, die veelal kwamen overwaaien uit Amerika. Toch hadden ze herkenbare trekjes zoals thematische decors, inspelend op een hype waarbij de consument op zoek is naar meer actie en thrills.
Jarenlang domineerden karting- en bowlingbanen, indoorspeeltuinen, klimcentra en evenementenbureaus het ‘traditionele uitje’, vergelijkbaar met een bioscoop, door het reserveren van een ‘activiteit’ als hoofdoel. Het avondje of dagje uit was er nog niet tussen de oren van de consument. Het waren ook nog de tijden dat grote groepen recreatieondernemers mee gingen op de Educational Tour naar de IAAPA, om daar de grootste pretparkbeurs te bezoeken in Orlando (onder leiding van Reinoud van Assendelft de Coningh en ondergetekende). Daar liepen de voorlopers in deze business rond, zoals Max Coppes (grondlegger van De Voltage in Tilburg), Ton Derks (BillyBird Hemelrijk in Volkel) maar ook Hennie van der Most (Preston Palace, Speelstad Oranje en Wunderland Kalker).
Van Meerwijk begint op te sommen. “Het verschil zit hem in de grootschaligheid en de combinatie van uitgebreide horeca, met meerdere foodconcepten in combinatie met heel veel soorten activiteiten. Waar we ons eerder richtten op kleine groepjes (zoals families en kinderen), zijn we nu een volwassen locatie voor een dagje uit. Dat betekent dan weer aanpassing van het assortiment uit de keuken en de bar. Speciaalbieren en -koffies zijn er in alle soorten en smaken, en ook een speciale cocktailkaart mag niet ontbreken. Dat betekent dat het aanbod in activiteiten naar onze visie heel groot moet zijn. Zo biedt de vestiging in Rotterdam, met 4000 m² aan ruimte, onder meer:
Daarnaast bieden we een à la carte restaurant, een sportbar, een horecaplein, fastfood en merchandise. We hebben uiteenlopende doelgroepen: denk aan kinderfeestjes, vrienden en families, bedrijfsuitjes, zakelijke events en vergaderingen.”
Voormalige videotheek-baas Peter van Leeuwen is blij met het Hollywood-thema. “Dat geeft de beleving van het avondje uit een extra dimensie. Daarom werken we, ook door de locatie heen, met diverse helden uit de filmindustrie. Wij zien nog meer kansen om het concept te optimaliseren, net zoals dat onze locatie nog ruimte biedt voor verbreding van het aanbod. Binnenkort brengen we een nieuwe activiteit (Clayshot, dat lijkt op kleiduivenschieten) en we hebben een samenwerking met Red Bull, waarmee onze vergaderruimte gethematiseerd is.”
Over de inwendige mens hoeven gasten zich volgens hem geen zorgen te maken. “Naast onze standaard foodconcepten kunnen wij allerlei soorten buffetten aanbieden, speciaal gericht op de zakelijke markt. Mede door de thematisering hiervan en het clusteren van speciale ruimtes, zijn wij in staat gezelligheid te bieden voor een groepje van twintig man tot een paar honderd personen. Overigens hebben wij op loopafstand van onze vestiging in Rotterdam ook nog een Boules Bites Bar, waar je uitgebreid kunt dineren, borrelen en jeu-de-boulen.”
Van Meerwijk richt zijn blik naar de horizon. “Wij zullen de komende jaren ook, waar mogelijk, de overige vestigingen uitbreiden naar een volwassen FEC-locatie met meerdere activiteiten. Op dit moment draaien wij met onze vestigingen in Rotterdam en Eindhoven. Ook de zakelijke markt biedt een enorm potentieel. Opvallend hierbij is dat de gemiddelde leeftijd van de bezoeker veelal hoger is, wat dan weer meer bestedingen met zich meebrengt.”
Van de zes GlowGolf-locaties zijn er nu dus twee omgebouwd naar het vernieuwende concept, waar Rotterdam als pilot een voortrekkersrol vervult. “We verwachten na Eindhoven de volgende ontwikkelingen te realiseren op de locaties van Amsterdam, in Ypenburg bij de Pathé en er liggen voor later al wat plannen voor Enschede”, zegt Van Meerwijk. “Met de opkomst van dergelijke multi-activiteitencentra met een gevarieerd horecapalet zien wij in de toekomst meer en meer belangstelling door meerdere doelgroepen. Dat betekent ook: verruiming van het aanbod in vernieuwende horeca én activiteiten. Wat nog wel een uitdaging is voor deze stormachtige ontwikkelingen, is dat de automatisering achterblijft, en daarmee het rendement oftewel de professionalisering vertraagt. Een ander probleem blijft de personele bezetting. Wij hebben behoefte aan een grote flexibele pool van werknemers, die ook nog eens in staat zijn een gezellig avondje uit te kunnen faciliteren. Er blijven dus genoeg uitdagingen over. Om die laatste uitdagingen het hoofd te bieden zie ik meer ruimte voor robotisering en het gebruik van AI-toepassingen.”
Meer inspiratie opdoen? Doe mee aan de FEC-inspiratietour op dinsdag 30 september 2025, en bezoek o.a. Hollywood Entertainment Center!
Met dank aan Hollywood Entertainment Center Rotterdam, Gabriël van Meerwijk en Peter van Leeuwenwww.hollywood.nl
Auteur: Hans van Leeuwen
Diergaarde Blijdorp breidt zijn rol als koploper in edutainment verder uit. Met de app Expeditie Blijdorp biedt het park een innovatieve manier van leren en beleven. In slechts 14 weken leverde de app ruim 21.000 uur educatieve interactie op, het equivalent van 21.000 biologielessen. De app is een digitaal verlengstuk van het fysieke parkbezoek. Via […]
Lees verder »
De Zaanse Schans is in 2024 opgeklommen tot de tweede plek in de ranglijst van best bezochte dagattracties van Nederland. Met meer dan 2,6 miljoen bezoekers laat de erfgoedlocatie het Rijksmuseum achter zich. Dat trok dit jaar 2,5 miljoen bezoekers. De Efteling behoudt de eerste positie met 5,6 miljoen bezoeken. De cijfers komen uit de […]
In 2025 viert Europa-Park zijn 50-jarig bestaan. Wat ooit begon als een park met vijftien attracties en eenn toegangsprijs van omgerekend 2,50 euro, is inmiddels uitgegroeid tot een toonaangevend leisuremerk in Europa. Met meer dan 100 attracties, zes hotels en een eigen waterpark is het park meer dan een dagje uit, het is een bestemming […]
Wij zijn aanbeland in de Achterhoek, voor een interview met een prominent figuur in recreatieland: Edwin Bomers van Marveld Recreatie. Of ja, interview, eigenlijk is het meer een weerzien van twee eigenwijze recreatiefiguren onder elkaar. Ooit was Senior Bomers een klant van Mega Sport & Recreatie, lang vervlogen tijden dus, met de Vlaamsche Volksspelen. Door […]
De Efteling heeft vandaag een bijzondere mijlpaal bereikt in haar duurzame transitie: de iconische stoomlocomotief Aagje reed haar eerste elektrische rondje met bezoekers. De 114 jaar oude trein onderging in het Verenigd Koninkrijk een innovatieve en vrijwel onzichtbare aanpassing. Dankzij een elektrische aandrijving stoot de locomotief geen CO₂ meer uit, terwijl de karakteristieke uitstraling en […]
Playdôme Roosendaal blijft zich vernieuwen en luisteren naar de wensen van haar bezoekers. Vanaf vrijdag 9 mei introduceert het Multi Activity Center een gloednieuwe activiteit: Pixel Play. Deze interactieve game-ervaring combineert digitale spelvormen met fysieke actie. Deelnemers bewegen over een vloer vol dynamische LED-projecties die direct reageren op elke stap, sprong of draai. Of het […]
Attractiepark Toverland maakt zich op voor de grootste editie van de Halloween Nights tot nu toe. Tijdens dertien avonden in en rondom de herfstvakantie zorgen scare actors voor een intense beleving in diverse scare zones en Haunted Experiences. Om alle personages tot leven te brengen, is het park op zoek naar meer dan 200 acteurs, […]
Aqua Mexicana, het waterpark van Attractie- en Vakantiepark Slagharen, zet een nieuwe stap in professionalisering. Vanaf dit seizoen worden toezichthouders opgeleid volgens het International Lifeguard Training Program (ILTP) van het gerenommeerde Ellis & Associates. Medewerkers die het traject succesvol afronden, ontvangen een internationaal erkend lifeguard-certificaat. De nieuwe opleiding bestaat uit een dag theorie en drie […]
Op zaterdag 15 maart 2025, nodigt Aqualibi feestgangers uit voor een elektriserende nacht onder 29°C. Voor één avond zal het waterpark trillen op het ritme van de DJ-sets van Kid Noize en DJ Furax, in een sfeer die niet moet onderdoen voor de grootste discotheken. Van 19u tot 1u ’s nachts verandert Aqualibi in een tropische nachtclub, met DJ-sets, […]
Molenaarsgraaf, vrijdag 7 februari 2025, Na het succes van hun eerdere bioscoopfilms komen Nederlands populairste boertje en boerinnetje, Fien en Teun, dit voorjaar terug met hun vierde bioscoopavontuur: ‘Fien & Teun Gaan op Schattenjacht’. Samen met hun dierenvriendjes en neefje Sem beleven Fien en Teun een nieuw en spannend avontuur. Vandaag wordt niet alleen de […]
Sevenum, 5 februari 2025. Toverland heeft vorig jaar een recordaantal gasten mogen ontvangen. In 2024 passeerden maar liefst 1.174.000 bezoekers de poorten van het attractiepark. Deze groei werd gerealiseerd door continu te blijven investeren in de seizoensevenementen en de kwaliteit van het park. Ook de hoge gasttevredenheid droeg bij aan het nieuwe record. Niet alleen […]
Persbericht, 10 januari 2025. Dolfinarium Harderwijk moet de onlangs toegekende Michelin-ster weer inleveren. Michelin heeft besloten om alle dolfinaria en waterparkshows met dieren in gevangenschap uit hun aanbevelingen te schrappen. World Animal Protection Nederland juicht de beslissing toe. Het Dolfinarium kreeg de ster in oktober vorig jaar als toeristische bezienswaardigheid. De reisgids beval het park […]
Ontvang 2x per maand gratis de nieuwste inzichten, trends en inspiratie rechtstreeks in je inbox. Of je nu op zoek bent naar samenwerkingen, leveranciers, of ideeën voor je volgende project – met onze nieuwsbrief mis je niets.
Δ