Inloggen
Gebruikersnaam of e-mailadres *
Wachtwoord *
Onthouden
Wachtwoord vergeten?
Geen producten in de winkelwagen.
We zijn in Rotterdam, op de plek waar in 2016 de eerste GlowGolf-locatie van Hollywood het levenslicht zag. Eigenaar Peter van Leeuwen, eerder actief in de wereld van videotheken, stapte als één van de eersten in deze opkomende markt. Van videotheken naar Hollywood: een positieve link die snel gelegd is.
Wat eerst opereerde als GlowGolf-keten (glow-in-the-dark minigolfen), met locaties in Rotterdam, Eindhoven, Enschede, Capelle aan den IJssel, Schiedam en Amsterdam, is de laatste jaren aan het veranderen en uitbreiden. Twee locaties zijn al getransformeerd tot complete Family Entertainment-concepten.
Van Leeuwen glundert. “Het was oudgediende Zwier Alfrink die het concept van de GlowGolf uit Canada importeerde naar de Benelux. Bij alle locaties hadden we eerder nog wel een extra activiteit zoals escape rooms, een arcade of karaoke, maar nooit met de gedachte van een compleet Family Entertainment Center. De eerste transformatie naar een compleet centrum gebeurde tijdens de coronaperiode, in Rotterdam. Voor iedereen natuurlijk een moeilijke tijd, maar voor ons een manier om op een creatieve manier te zoeken naar omzet. Tegelijkertijd werkten we volop aan de verbouwing en de doorontwikkeling van het Hollywood Entertainment Center.”
Marketeer Gabriël van Meerwijk denkt terug aan die uitdagende, maar ook interessante periode. “Noodgedwongen hebben wij toen in die vestiging een drive-thru geopend met lekkernijen als wafels, milkshakes, donuts en meer van dat soort gekkigheid. Je moet creatief zijn, toch? Op een gegeven moment ging dit online viraal door heel Nederland, onder de naam Hollywood Drive Thru. Dat is tot op heden een sterke naam waar we op worden gevonden.”
In mijn eigen boek De succesfactoren van Family Entertainment Centers in Nederland (Hans van Leeuwen, 2012) werd al melding gemaakt van de opmars van dergelijke unieke fun concepten. Denk aan de laserdome, escape rooms, glow-in-the-dark-golfen en arcades, maar ook virtual reality, die veelal kwamen overwaaien uit Amerika. Toch hadden ze herkenbare trekjes zoals thematische decors, inspelend op een hype waarbij de consument op zoek is naar meer actie en thrills.
Jarenlang domineerden karting- en bowlingbanen, indoorspeeltuinen, klimcentra en evenementenbureaus het ‘traditionele uitje’, vergelijkbaar met een bioscoop, door het reserveren van een ‘activiteit’ als hoofdoel. Het avondje of dagje uit was er nog niet tussen de oren van de consument. Het waren ook nog de tijden dat grote groepen recreatieondernemers mee gingen op de Educational Tour naar de IAAPA, om daar de grootste pretparkbeurs te bezoeken in Orlando (onder leiding van Reinoud van Assendelft de Coningh en ondergetekende). Daar liepen de voorlopers in deze business rond, zoals Max Coppes (grondlegger van De Voltage in Tilburg), Ton Derks (BillyBird Hemelrijk in Volkel) maar ook Hennie van der Most (Preston Palace, Speelstad Oranje en Wunderland Kalker).
Van Meerwijk begint op te sommen. “Het verschil zit hem in de grootschaligheid en de combinatie van uitgebreide horeca, met meerdere foodconcepten in combinatie met heel veel soorten activiteiten. Waar we ons eerder richtten op kleine groepjes (zoals families en kinderen), zijn we nu een volwassen locatie voor een dagje uit. Dat betekent dan weer aanpassing van het assortiment uit de keuken en de bar. Speciaalbieren en -koffies zijn er in alle soorten en smaken, en ook een speciale cocktailkaart mag niet ontbreken. Dat betekent dat het aanbod in activiteiten naar onze visie heel groot moet zijn. Zo biedt de vestiging in Rotterdam, met 4000 m² aan ruimte, onder meer:
Daarnaast bieden we een à la carte restaurant, een sportbar, een horecaplein, fastfood en merchandise. We hebben uiteenlopende doelgroepen: denk aan kinderfeestjes, vrienden en families, bedrijfsuitjes, zakelijke events en vergaderingen.”
Voormalige videotheek-baas Peter van Leeuwen is blij met het Hollywood-thema. “Dat geeft de beleving van het avondje uit een extra dimensie. Daarom werken we, ook door de locatie heen, met diverse helden uit de filmindustrie. Wij zien nog meer kansen om het concept te optimaliseren, net zoals dat onze locatie nog ruimte biedt voor verbreding van het aanbod. Binnenkort brengen we een nieuwe activiteit (Clayshot, dat lijkt op kleiduivenschieten) en we hebben een samenwerking met Red Bull, waarmee onze vergaderruimte gethematiseerd is.”
Over de inwendige mens hoeven gasten zich volgens hem geen zorgen te maken. “Naast onze standaard foodconcepten kunnen wij allerlei soorten buffetten aanbieden, speciaal gericht op de zakelijke markt. Mede door de thematisering hiervan en het clusteren van speciale ruimtes, zijn wij in staat gezelligheid te bieden voor een groepje van twintig man tot een paar honderd personen. Overigens hebben wij op loopafstand van onze vestiging in Rotterdam ook nog een Boules Bites Bar, waar je uitgebreid kunt dineren, borrelen en jeu-de-boulen.”
Van Meerwijk richt zijn blik naar de horizon. “Wij zullen de komende jaren ook, waar mogelijk, de overige vestigingen uitbreiden naar een volwassen FEC-locatie met meerdere activiteiten. Op dit moment draaien wij met onze vestigingen in Rotterdam en Eindhoven. Ook de zakelijke markt biedt een enorm potentieel. Opvallend hierbij is dat de gemiddelde leeftijd van de bezoeker veelal hoger is, wat dan weer meer bestedingen met zich meebrengt.”
Van de zes GlowGolf-locaties zijn er nu dus twee omgebouwd naar het vernieuwende concept, waar Rotterdam als pilot een voortrekkersrol vervult. “We verwachten na Eindhoven de volgende ontwikkelingen te realiseren op de locaties van Amsterdam, in Ypenburg bij de Pathé en er liggen voor later al wat plannen voor Enschede”, zegt Van Meerwijk. “Met de opkomst van dergelijke multi-activiteitencentra met een gevarieerd horecapalet zien wij in de toekomst meer en meer belangstelling door meerdere doelgroepen. Dat betekent ook: verruiming van het aanbod in vernieuwende horeca én activiteiten. Wat nog wel een uitdaging is voor deze stormachtige ontwikkelingen, is dat de automatisering achterblijft, en daarmee het rendement oftewel de professionalisering vertraagt. Een ander probleem blijft de personele bezetting. Wij hebben behoefte aan een grote flexibele pool van werknemers, die ook nog eens in staat zijn een gezellig avondje uit te kunnen faciliteren. Er blijven dus genoeg uitdagingen over. Om die laatste uitdagingen het hoofd te bieden zie ik meer ruimte voor robotisering en het gebruik van AI-toepassingen.”
Meer inspiratie opdoen? Doe mee aan de FEC-inspiratietour op dinsdag 30 september 2025, en bezoek o.a. Hollywood Entertainment Center!
Met dank aan Hollywood Entertainment Center Rotterdam, Gabriël van Meerwijk en Peter van Leeuwenwww.hollywood.nl
Auteur: Hans van Leeuwen
Hoe maak je educatie aantrekkelijk én bind je bezoekers aan je park? Almere Jungle lanceerde deze week een nieuwe activiteit die beide doelen slim combineert: de Natuurstrijderstocht. Met dit interactieve belevingsconcept wil het dierenpark kinderen op een speelse manier betrekken bij natuurbehoud, terwijl het ook bijdraagt aan herhaalbezoek. De Natuurstrijderstocht is een interactieve ontdekkingstocht langs […]
Lees verder »
Op Wereld Chimpansee Dag markeren DierenPark Amersfoort en het Jane Goodall Instituut Nederland een opvallende mijlpaal. Sinds de opening van de Chimpanseevallei eind 2024 is via een knikkerbaanactie ruim €11.000 opgehaald. De opbrengst wordt ingezet voor het planten van meer dan 3.000 bomen in Gombe, het bedreigde leefgebied van de chimpansee in Tanzania. De actie […]
Op 19 en 20 juli organiseert Museum Batavialand in Lelystad een bijzonder evenement: het Levende Geschiedenis Weekend. Twee dagen lang vormt het 17e-eeuwse reconstructieschip de Batavia het decor voor demonstraties, historische ontmoetingen en vuurwapenshows. Het evenement biedt bezoekers een levendige kennismaking met het leven aan boord van een schip uit de Gouden Eeuw. Interactieve publieksbeleving […]
Op woensdag 25 juni stond de tweede vakdag van Pleisureworld volledig in het teken van Family Entertainment Centers (FEC’s). Op Eiland van Maurik kwamen z’n 275 ondernemers, leveranciers en adviseurs uit de leisurebranche samen voor een dag vol praktijkverhalen, analyses en concrete handvatten. Een markt die groter is dan we denken Wat steeds duidelijker wordt […]
Plopsa Group heeft vandaag het vernieuwde park in Coo officieel heropend onder de naam Plopsaland Ardennes. De nieuwe naam sluit aan bij de internationale groeistrategie van de groep, en markeert tegelijk de grootste uitbreiding van het park sinds de overname in 2005. Centraal in deze uitbreiding staat Mayaland, een nieuwe themazone van 5.000 m² gericht […]
Toverland start de zomervakantie met een volledig vernieuwde editie van Summer Feelings. Van 5 juli tot en met 24 augustus is het park dagelijks geopend tot 21:00 uur. Met een fris entertainmentaanbod, culinaire specials en een tijdelijk pop-upcamping richt het park zich nadrukkelijk op de beleving van het complete dagje uit. Het entertainmentprogramma is flink […]
De Efteling opent in de zomer van 2026 een nieuwe familieattractie naast de bekende dive coaster Baron 1898. De attractie krijgt de naam Hooghmoed en is gebaseerd op dezelfde verhaallijn rond baron Gustave Hooghmoed. De bouw start na de zomer. Met Hooghmoed breidt de Efteling het themagebied rond Baron 1898 verder uit en versterkt het […]
Het onafhankelijke horror-evenement Scare Me bestaat dit jaar tien jaar en viert dat met een jubileumeditie van 24 oktober tot en met 22 november 2025 in Almere-Haven. Wat begon als een kleinschalig initiatief is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een volwassen evenement met landelijke bekendheid, twee gebouwen vol experiences en een buitengebied vol verrassingen. […]
Walibi Belgium bestaat deze zomer 50 jaar. Van 7 tot en met 27 juli 2025 viert het park deze mijlpaal met een uitgebreid feestprogramma vol nostalgie, iconische attracties en speciale events. De festiviteiten bereiken hun hoogtepunt op 26 juli met een nocturne, een droneshow en een bijzondere rommelmarkt met unieke stukken uit het parkverleden. Halve […]
Nieuwe naam, nieuwe koers en een investering van 100 miljoen euro in park en regioAfgelopen weekend opende Plopsaland Deutschland officieel zijn deuren. Het voormalige Holiday Park, dat al sinds 2010 onderdeel is van de Plopsa Group, zet met deze herpositionering een duidelijke stap richting verdere groei. De nieuwe naam verbindt het park sterker met de […]
DierenPark Amersfoort breidt deze zomer zijn publieksprogrammering uit met een nieuw evenement: het ZOOmer Festival, een sfeervol festivalbos voor het hele gezin. Van 23 tot en met 26 juli verandert het park ’s avonds in een levendige mix van muziek, foodtrucks en entertainment, midden tussen de dieren. “In dé dierentuin voor kinderen beleef je samen […]
Na het succes van WILDnights in december, komt WILDLANDS Adventure Zoo Emmen deze zomer met een nieuwe avondbeleving: WILDsummer, Festival of the Sun. Van 19 juli tot en met 3 augustus 2025 is het parkdeel Serenga dagelijks ook ’s avonds geopend van 16.00 tot 21.00 uur (uitgezonderd 1 augustus). Met WILDsummer speelt WILDLANDS in op […]
Ontvang 2x per maand gratis de nieuwste inzichten, trends en inspiratie rechtstreeks in je inbox. Of je nu op zoek bent naar samenwerkingen, leveranciers, of ideeën voor je volgende project – met onze nieuwsbrief mis je niets.
Δ