Inloggen
Gebruikersnaam of e-mailadres *
Wachtwoord *
Onthouden
Wachtwoord vergeten?
Geen producten in de winkelwagen.
Auteur: Hans van Leeuwen
De Voltage is uitgegroeid tot een begrip in Tilburg, de provincie Noord-Brabant en ver daarbuiten tot over de grens in België. Jaarlijks bezoeken meer dan 250.000 bezoekers deze indoor entertainment locatie in voormalige fabriekshal Volt. Deze lampenfabriek van Philips kent een rijke historie die teruggaat tot aan de industriële revolutie. Dagelijks waren hier duizenden fabrieksarbeiders in de weer met het fabriceren van de gloeilamp. Nu vind je hier meer dan tienduizend vierkante meter aan indoor attracties, waaronder karten, bowling, laser games, escape rooms, break in rooms, footpool, botsautovoetbal en ga zo maar door. Second Gate attractie, Voltkids Adventure, boort tegelijk een andere doelgroep aan met aparte entreeprijs. Nieuw is het pas geopende The Basement Challenge, ontwikkeld in eigen beheer in samenwerking met LaserMaxx.
Het idee voor The Basement Challenge ontstond vorig jaar oktober, vertelt eigenaar Max Coppes: “Ik ben altijd scherp op nieuwe ontwikkelingen bij collega’s en ga ook altijd zelf op zoek naar ideeën, tot in China aan toe. Wij proberen al jaren de sfeer van de oude fabriek tot leven te brengen en zo kwamen wij op het idee wat te gaan doen met de kelders van Volt, de locatie van De Voltage. Wij zien diverse varianten ontstaan op het spelidee van Prison Island en op basis daarvan zijn wij zelf aan de slag gegaan. Met de ervaringen van de escape rooms leek het ons een makkelijke klus. Nu dat we er nagenoeg mee klaar zijn was dat wel een inschattingsfoutje en heeft het veel langer geduurd en een hogere investering. Maar we zijn er trots op want The Basement Challenge is uniek in de wereld.”
De nieuwe attractie is volledig ontwikkeld in eigen beheer in samenwerking met LaserMaxx. Een belangrijke eis was dat het spel geïntrigeerd werd in de volledige automatisering van De Voltage, zodat al bij de online booking alles wordt opgenomen in het boekingssysteem van BMI Leisure. The Basement Challenge bestaat uit 12 kamers waar je 4 deelnemers in een groep een uitdaging aan moet gaan. Je krijgt telkens maar zes minuten voor het spel en vervolgens gaat een deur automatisch open naar de nieuwe kamer voor het volgende spel. Het lijkt op Prison Island, echter met verschil dat het verhaal volledig gebaseerd is op de oude Voltfabriek van Philips.
Zo start het spel door in de lift te stappen die je naar de vergeten kelders brengt. Je gaat maar liefst 20 verdiepingen naar beneden – althans, zo lijkt het. Met een doffe dreun beland je bij het eerste spel. In totaal duurt het 66 minuten. Door middel van een pre-show in de lift wordt het spel uitgelegd. De prijs p.p. bedraagt € 19,50 en de verwachting is dat er maandelijks minimaal 1.250 spelers doorheen gaan. De totale investering ligt nu al boven de tweehonderdvijftigduizend euro. Max Coppes: “Wij liften mee op de techniek van LaserMaxx als het gaat om de reserveringen en de intelligente telling van de deelnemers van alle spellen. Alles is volledig geautomatiseerd en ook qua veiligheid heeft elke kamer een tweede ontsnappingsdeur. We zijn ook al bezig met het uitrollen van een tweede Basement Challenge in Vlissingen bij de Game Factory, echter in een ander thema: de Level Up Challenge.”
Storytelling en beleving is al lang niet meer alleen iets voor bekende pretparken als De Efteling, Toverland en Plopsaland. Wij zien dat Family Entertainment Centers zich ook meer en meer toeleggen op thematisering en storytelling. Zo laat men bij The City het nachtleven van New York terugkomen bij het bowlen, laser en indoor golf. De Voltage is een van de trendsetters onder Family Entertainment Centers met Max Coppes als grote gangmaker, die als geen ander weet hoe belangrijk storytelling is en dat zien wij terug wanneer wij een uitgebreide rondgang maken langs alle indoor activiteiten. De kartbaan lijkt bijna op een echt Formula One Circuit en de escape rooms zijn allemaal in eigen beheer gebouwd met diverse beeldverhalen rondom de authentieke Volt fabriek. Zelfs de arena van LaserMaxx, met meer dan 45 duizend spelers per jaar, is volledig gethematiseerd. Het nieuwe The Basement Challenge past naadloos in deze ontwikkelingen binnen indoor entertainment, waarbij de verwachtingen van de consument steeds hoger worden.
Voor meer informatie: https://www.devoltage.nl/activiteiten/the-basement-challenge
Auteur: Hans van Leeuwen. Leisure Expert -Trendwatcher, Recreatie Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme
Pleisureworld Contact : Hans van Leeuwen mobile : +31 (0) 653394506 e-mail : hans@pleisureworld.nl LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/pleisureworld/ web : www.pleisureworld.nl
De meest recente editie van Recreatie Vakbeurs heeft laten zien hoe sterk de recreatiesector zich ontwikkelt. In Evenementenhal Hardenberg kwamen meer professionals samen dan in voorgaande jaren. De beurs trok 365 exposanten en viel op door de groei van internationale bezoekers. De waardering van een 8,5 bevestigde het vertrouwen in het evenement. Wat direct opviel […]
Lees verder »
Europa-Park heeft op 10 november 2025 een nieuwe mijlpaal bereikt: de 150 miljoenste bezoeker sinds de opening in 1975. De gebeurtenis valt samen met het 50-jarig jubileum van het park en werd groots gevierd. De Zwitserse familie Walser uit Basel werd bij hun entree in het park feestelijk onthaald met ballonnen, confetti en de kenmerkende […]
De Friese leisurelocatie Posta7 zet een volgende stap in haar groeiambitie met de introductie van Battle Drift, een nieuwe activiteit die voor het eerst in Noord-Nederland en Noord-Duitsland te spelen is. Het concept combineert het speelse van Mario Kart met de spanning van een echte race. Primeur met potentie Bezoekers nemen plaats op elektrische drifttrikes […]
Attractiepark Toverland luidt het winterseizoen in met Winter Feelings, dat dit jaar start op 22 november. Het park wordt gehuld in een sfeervol decor van miljoenen lichtjes, honderden dennenbomen en nieuwe winterse belevingen. Blikvanger is de nieuwe show Toos & Morrel laten het sneeuwen. Beleving en familievreugde centraal Tijdens Winter Feelings worden alle zes themagebieden […]
Tijdens de Recreatie Vakbeurs in Hardenberg presenteren Replay Speeltoestellen en Van Hoorne Studios voor het eerst hun gezamenlijke lijn Woezel & Pip-speeltoestellen. De feestelijke onthulling vindt plaats op dinsdag 11 november om 11.00 uur in hal 5, stand 568. Een samenwerking gebouwd op beleving De nieuwe toestellen zijn ontwikkeld voor Familie Resort & Avonturenpark De […]
Met Halloween Nights laat Toverland opnieuw zien hoe sterk beleving kan zijn als elk detail klopt. Van spectaculaire scare zones tot sfeervolle horeca en live-entertainment: het park bewijst dat Halloween in Nederland volwassen is geworden. Dit jaar met een nieuw haunted house, opvallende decoraties en een verrassend goed uitgewerkt horecaconcept. Een park dat Halloween ademt […]
Met Jungle by Night nodigt Almere Jungle bezoekers uit voor een zintuiglijke avondsafari vol licht, natuur en betekenis. Het evenement, dat dit jaar voor de negende keer wordt georganiseerd, onderstreept de rol van het park als educatieve en inclusieve ontmoetingsplek waar mens, dier en natuur samenkomen. Licht, beleving en educatie Tussen 31 oktober en 29 […]
Met een volledig vernieuwde opstelling laat het MOU Museum Oudenaarde bezoekers vanaf 11 oktober de wereldberoemde Oudenaardse wandtapijten niet alleen bewonderen, maar ook beleven. Het museum koppelt eeuwenoud vakmanschap aan hedendaagse technologie en maakt erfgoed toegankelijk op een manier die aansluit bij de belevingsverwachtingen van de moderne bezoeker. Digitale innovatie met respect voor erfgoed In […]
Europa-Park viert zijn vijftigjarig bestaan met een bijzondere primeur. De bekende mascottes Ed & Edda schitteren vanaf 8 oktober 2025 in hun eerste bioscoopfilm, Grand Prix of Europe. De film draait in Nederland en België en vormt het nieuwste hoofdstuk in de groei van Duitslands grootste attractiepark tot een volwaardig entertainmentmerk. Van attractie tot filmstudio […]
De dag begon vroeg in Utrecht, waar de deelnemers vanaf half acht welkom waren bij The Team Building. Met een stevig ontbijt en een goede kop koffie werd de toon gezet. Hans van Leeuwen opende het programma en deelde zijn visie op de ontwikkelingen die de FEC-sector de komende jaren gaan bepalen. Daarna nam gastvrouw […]
Bij Museum Batavialand in Lelystad stond afgelopen weekend het ambacht van smeden centraal. Tijdens de Smedendagen bezochten honderden mensen de werf, waar meestersmeden uit het hele land hun vakmanschap toonden. In samenwerking met het Nederlands Gilde van Kunstsmeden (NGK) werden bezoekers meegenomen in de sfeer van gloeiend metaal en ritmisch hameren op het aambeeld. De […]
BillyBird Hemelrijk in Volkel/Uden organiseert van 13 tot en met 18 oktober 2025 een zesdaags Herfstfestival. Het familiepark zet deze herfstvakantie in op extra beleving, met straattheater, kinderdisco, een circusvoorstelling en een dagelijkse vuurwerkshow als finale. Primeur: Drakenrijk Een bijzonder onderdeel is de introductie van Drakenrijk, de nieuwe binnenspeeltuin van BillyBird in Noord-Limburg. De indoor […]
Ontvang 2x per maand gratis de nieuwste inzichten, trends en inspiratie rechtstreeks in je inbox. Of je nu op zoek bent naar samenwerkingen, leveranciers, of ideeën voor je volgende project – met onze nieuwsbrief mis je niets.
Δ