Inloggen
Gebruikersnaam of e-mailadres *
Wachtwoord *
Onthouden
Wachtwoord vergeten?
Geen producten in de winkelwagen.
Met een volledig vernieuwde opstelling laat het MOU Museum Oudenaarde bezoekers vanaf 11 oktober de wereldberoemde Oudenaardse wandtapijten niet alleen bewonderen, maar ook beleven. Het museum koppelt eeuwenoud vakmanschap aan hedendaagse technologie en maakt erfgoed toegankelijk op een manier die aansluit bij de belevingsverwachtingen van de moderne bezoeker.
In het historische stadhuis en de Lakenhalle, waar eeuwen geleden al textiel werd verhandeld, neemt het MOU bezoekers mee in het verhaal van de Oudenaardse tapijtwevers. Een nieuwe inleidende film toont het bruisende Oudenaarde van de 16e eeuw, toen de stad een toonaangevend centrum was in de Europese wandtapijtindustrie. In het digitale atelier worden de ambachtelijke processen van kleuren, weven en ontwerpen op een moderne manier inzichtelijk gemaakt. Bezoekers kunnen aan een interactieve ontwerptafel zelfs hun eigen wandtapijt creëren.
De digitale toepassingen zijn subtiel geïntegreerd in het monumentale decor. Zo blijft het erfgoed centraal staan, terwijl het museum de drempel verlaagt voor een breed publiek. De combinatie van authenticiteit en innovatie sluit aan bij de visie van Toerisme Vlaanderen om betekenisvolle en duurzame erfgoedbeleving te stimuleren.
Schepen van Cultuur Marieke De Vos noemt de vernieuwing “een manier om het Oudenaardse DNA opnieuw te laten spreken”. De stad was eeuwenlang een belangrijke speler in de Europese wandtapijtproductie en dat verhaal krijgt in het MOU een toekomstgerichte vertaling. Dankzij de digitale opstelling kunnen bezoekers vandaag letterlijk ‘instappen’ in het verhaal van de Vlaamse Meesters.
Het project kwam tot stand met steun van Toerisme Vlaanderen en in samenwerking met CREATE en Het Geluidshuis. CEO Peter De Wilde (Toerisme Vlaanderen en Onroerend Erfgoed) benadrukt de symbolische waarde: “De wandtapijten van Oudenaarde tonen hoe kunst, ambacht en geschiedenis samenkomen in één sterk verhaal. Met dit project maken we dat verhaal toegankelijk voor een breed publiek, via digitale innovatie en interactieve beleving.”
De vernieuwing onderstreept de ambitie van het MOU om zich te profileren als toonaangevend museum voor Vlaamse wandtapijtkunst. Met 45 topstukken, waaronder de befaamde Alexanderreeks, en een permanente focus op innovatie, verankert het museum zijn positie binnen de Vlaamse erfgoed- en toeristische sector.
Door technologie en storytelling te verbinden aan eeuwenoude kunst, laat het MOU zien hoe musea ook in de vrijetijdssector een voortrekkersrol kunnen spelen in duurzame beleving, educatie en cultuurtoerisme.
Meer informatie: www.mou-oudenaarde.be
De Nederlandse kust is uitgegroeid tot een van de sterkste motoren van de toeristische economie. In tien jaar tijd steeg het aantal overnachtingen met bijna veertig procent, blijkt uit een nieuw rapport van ABN AMRO. Toch brengt die groei ook uitdagingen met zich mee. De bank pleit voor slimmere spreiding over seizoenen, doelgroepen en regio’s […]
Lees verder »
Europa-Park viert zijn vijftigjarig bestaan met een bijzondere primeur. De bekende mascottes Ed & Edda schitteren vanaf 8 oktober 2025 in hun eerste bioscoopfilm, Grand Prix of Europe. De film draait in Nederland en België en vormt het nieuwste hoofdstuk in de groei van Duitslands grootste attractiepark tot een volwaardig entertainmentmerk. Van attractie tot filmstudio […]
Bij Museum Batavialand in Lelystad stond afgelopen weekend het ambacht van smeden centraal. Tijdens de Smedendagen bezochten honderden mensen de werf, waar meestersmeden uit het hele land hun vakmanschap toonden. In samenwerking met het Nederlands Gilde van Kunstsmeden (NGK) werden bezoekers meegenomen in de sfeer van gloeiend metaal en ritmisch hameren op het aambeeld. De […]
BillyBird Hemelrijk in Volkel/Uden organiseert van 13 tot en met 18 oktober 2025 een zesdaags Herfstfestival. Het familiepark zet deze herfstvakantie in op extra beleving, met straattheater, kinderdisco, een circusvoorstelling en een dagelijkse vuurwerkshow als finale. Primeur: Drakenrijk Een bijzonder onderdeel is de introductie van Drakenrijk, de nieuwe binnenspeeltuin van BillyBird in Noord-Limburg. De indoor […]
Tijdens VIEWW 2025 op woensdag 17 en donderdag 18 september, krijgt de glampingbeleving speciale aandacht in de vorm van interactieve kennissessies. In een rondetafelsetting gaat Richard Otten (Glampingexpert.nl) in gesprek met professionals uit de sector over de vraag hoe een glampingvakantie vandaag én morgen beleefd wordt. Het doel van de sessies is om glamping positief […]
Bijna 20 jaar geleden liep ik voor het eerst over de beursvloer van SETT in Montpellier. Destijds een typisch Franse vakbeurs, vooral gericht op de regio daar. Inmiddels is het evenement uitgegroeid tot dé Europese ontmoetingsplek voor de camping- en recreatiesector. Tijdens de laatste editie kwamen ruim 18.000 bezoekers en 700 exposanten samen. Een schaal […]
De Brabantse Gastvrijheid Award keert na enkele jaren terug en krijgt een vaste plek in de Brabantse vrijetijdssector. Ondernemers kunnen zich tot en met 31 oktober 2025 aanmelden via brabantgastvrij.nl. De prijs wordt voortaan tweejaarlijks uitgereikt, in combinatie met een uitgebreid traject om ondernemers te ondersteunen bij hun ontwikkeling. Volgens Brabant Partners sluit de award […]
Europa-Park in Duitsland heeft voor de tiende keer de Golden Ticket Award gewonnen voor Beste attractiepark ter wereld. In het jaar waarin het park zijn 50-jarig bestaan viert, is de erkenning van groot symbolisch belang. Het park laat daarmee opnieuw wereldspelers als Walt Disney World en Universal Studios achter zich. De prestigieuze prijs wordt jaarlijks […]
Attractie- & Vakantiepark Slagharen presenteert dit najaar een uitgebreider Halloween-programma dan ooit. Met nieuwe scare experiences en een interactief familieaanbod profileert het park zich nadrukkelijk als seizoensbestemming. Intense avondbeleving Onder de noemer Western Nightmares (14+) worden bezoekers ondergedompeld in nieuwe horrorzones. In Trail of Elements nemen drie bendes bezit van de natuurelementen en voeren zij […]
In Roosendaal is een nieuwe leisureprimeur gelanceerd. Playdôme, het indoor Multi Activity Center, introduceert Game of Karts: een activiteit die het klassieke karten combineert met gamification. Met dit concept brengt het centrum als eerste in de Benelux een speelse en innovatieve draai aan de kartbaan. Meer dan alleen snelheid Game of Karts draait niet uitsluitend […]
Het Spoorwegmuseum in Utrecht viert van 19 tot en met 21 september de spoorweggeschiedenis met het Open Trein Festijn. Tijdens dit evenement openen bijzondere treinen hun deuren en staan vrijwilligers klaar om verhalen te vertellen. Een van de publiekstrekkers is de inzet van de historische Mat ’46, een elektrisch treinstel uit 1952 dat nog altijd […]
Europa-Park viert zijn 50-jarig jubileum met een opvallende en symbolische actie. Onder het motto Feesten onder de sterren maakten mascottes Ed & Edda een ballonvlucht die hen tot bijna 33 kilometer hoogte bracht. Het jubileumjaar wordt zo krachtig neergezet met een stunt die de internationale aandacht trekt. Jubileum met impact De lancering vond plaats in […]
Ontvang 2x per maand gratis de nieuwste inzichten, trends en inspiratie rechtstreeks in je inbox. Of je nu op zoek bent naar samenwerkingen, leveranciers, of ideeën voor je volgende project – met onze nieuwsbrief mis je niets.
Δ