Inloggen
Gebruikersnaam of e-mailadres *
Wachtwoord *
Onthouden
Wachtwoord vergeten?
Geen producten in de winkelwagen.
Op het platteland van het Overijsselse Raalte ligt sinds 1996 een plek waar kinderen tot hun laatste beetje energie kunnen klimmen, springen, dieren knuffelen, zwemmen, kortom: spelen. Hun ouders kunnen er dan juist weer even opladen en uitrusten. Wees welkom op Speelpark de Flierefluiter.
Hoe lieflijk en vriendelijk dit bedrijf ook klinkt, uiteindelijk blijft het natuurlijk wel een bedrijf. Een gepassioneerd familiebedrijf, dat wel. Met aan het hoofd Erwin Pronk, die het bedrijf van zijn ouders (die nog steeds betrokken zijn) en grootouders heeft overgenomen. “Wat begonnen is als een theeschenkerij en een ijsjeszaak, is uitgegroeid tot een grote binnen- en buitenspeeltuin, een kinderboerderij en een camping”, zegt Pronk trots. “Elk jaar komt er wel weer iets bij.”
Per jaar komen er zo’n 130.000 bezoekers op die vernieuwingen én het vertrouwde aanbod af. Die investerings- en vernieuwingsdrang is overigens geen kinderspel. Om genoeg cashflow te hebben, moet de 38-jarige eigenaar soms moeilijke keuzes maken. Eenmaal binnen (de toegang bedraagt online 12,50 voor kinderen tot en met 16 jaar en 8,50 voor volwassenen), zijn alle activiteiten inbegrepen. Ook water en ranja is gratis en onbeperkt te tappen voor alle gasten. Eigen eten en drinken in de koelbox mag ook gewoon mee naar binnen. “We willen graag toegankelijk zijn voor alle gasten, ongeacht de dikte van hun portemonnee. Onze formule wordt dus ook heel erg gewaardeerd. Toch ontkomen wij er niet aan om onze prijzen te verhogen. En we hebben onlangs betaald parkeren ingevoerd.”
Afgelopen voorjaar kreeg het parkeerterrein een grootschalige metamorfose, met onder meer nieuwe bestrating. Dat was volgens de eigenaar een nodige, maar dure klus. “We hebben daar nu zo’n 150.000 euro in gestoken. Tja, dat moet ik dan toch terugverdienen. En als je gaat kijken naar soortgelijke uitstapjes in de omgeving, zoals De Waarbeek, Dinoland of Avonturenpark Hellendoorn, dan rekenen die allemaal geld voor het parkeren. Wij deden dat niet, maar kenden een ongeveer gelijke toegangsprijs. Onze concullega’s pakken dan daar bovenop nog die parkeertarieven. Natuurlijk kan ik dan ook 50 cent of een euro op de entreeprijs zetten, maar liever rekenen we gewoon eenmalig 5 euro.”
Niet iedere gast is het eens met de parkeertarieven. Hij is er zelfs bezoekers door kwijtgeraakt, die op zoek gingen naar goedkopere alternatieven. Toch maakt Pronk zich daar niet zo druk om: “Het kon niet anders. De meeste mensen hoor je er niet over. En als sommige mensen dan besluiten om niet meer te komen, tja, dan kun je je afvragen of dat wel de klanten zijn waar wij ons op richten.”
De Flierefluiter richt zich niet alleen op dagrecreatie. Er is ook een campingveld (“Op dit moment met twintig veldjes, maar er is plek voor 25”), zodat de echte avonturiers zelfs ín het park kunnen slapen. Met zo’n 5 tot 10 procent van de omzet is de camping een mooie bijverdienste. Hoewel de bezettingsgraad prima is, focust het kinderparadijs zich in dit stadium toch vooral op de speeltuin zelf en het aantal gasten dat daar op af komt.
Mede met die (terugkerende) bezoekers in het achterhoofd én om wat uniciteit aan te brengen in het aanbod, organiseert de Flierefluiter regelmatig speciale themadagen. De Lammetjesdagen in het voorjaar bijvoorbeeld, of Winter Flierefluiter. De Halloween-gifbeker laat de Flierefluiter echter graag aan zich voorbij gaan. “Dat past niet binnen ons concept, vinden we. Met een doelgroep tot circa 8 jaar willen we ons focussen op het blije gevoel. Daarbij: als je Halloween doet moet je het goed doen, dan moet je er flink in investeren. Ik laat dat graag over aan onze concullega’s.”
Een ander succesnummer was het Super Zomer Festival. Dat heeft het park twee jaar geleden geïntroduceerd. Tijdens de verschillende themaweken door het hele jaar worden op de ‘rustige’ momenten nog eens extra activiteiten georganiseerd, zodat ook daarin het bezoekersaantal zo veel mogelijk gelijk wordt getrokken. Daarmee vermijdt de Flierefluiter absolute piekdagen, wat er weer voor zorgt dat deze succesvolle concepten ook volgend jaar weer worden gehouden. Straks, in de winter, zal de tweede editie van de Winter Flierefluiter worden gehouden, waar Pronk ook weer meer bezoekers verwacht. “De verkoop van seizoenskaarten (die per kalenderjaar worden gerekend) is ook flink toegenomen. We willen echt een wintersfeertje neerzetten, niet alleen Sinterklaas of Kerst, maar heel november, december en januari. De eerste week van november en de laatste week van januari is dat effect misschien wel wat minder, maar het slaat goed aan.”
Het afgelopen jaar was naar eigen zeggen “raar”. Onder de streep is het park tevreden door iets meer omzet en een beter resultaat, met toch iets minder bezoekers. “Het voorseizoen was drukker dan verwacht. April en mei waren dan weer 30 procent minder. Juni was ook ietsjes minder, maar juli en augustus waren volgens verwachting.”
Hoe ziet Erwin Pronk de komende jaren voor zich? Met een grotere toename van het aantal seizoenskaarten (“Ten opzichte van 2019 hebben we een vervijfvoudiging gehad”), investeringen in nieuwe speeltoestellen (stoere glijbanen van 8 meter hoog), een facelift van het terrein en een verbreding van de doelgroep blijft het park letterlijk en figuurlijk doortimmeren. Erwins jonge kinderen denken en keuren mee in de aankoop van nieuwe attracties. Althans, speeltoestellen dan, want attracties zullen er nooit komen: “Achtbanen en attracties willen we niet. Bestemmingsplantechnisch mag het niet, en ik wil het ook niet. We zijn een park zonder draaimolens of zweefmolens: we zijn een speeltuin. We mogen volgens het nieuwe bestemmingsplan 2 hectare extra speeltoestellen neerzetten. De komende jaren willen we dat gaan exploiteren.”
De camping? Die is heel mooi, maar ook niet de hoofdactiviteit. “We willen jaarrond aantrekkelijk zijn, met indooropties, een kinderboerderij, zelfs een zwembadje voor warmere dagen, een trampoline met Augmented Reality en een nieuwe Adventure Golf. We hebben goede medewerkers, geen tekort aan ook. Kortom: de focus ligt nu dus op het kunnen realiseren van nieuwe toekomstplannen.”
Iets wat Pronk nog vele jaren hoopt te kunnen doen. “Je moet plezier hebben in wat je doet en hoe je het doet!” Net als zijn enthousiaste publiek.
Op Wereld Chimpansee Dag markeren DierenPark Amersfoort en het Jane Goodall Instituut Nederland een opvallende mijlpaal. Sinds de opening van de Chimpanseevallei eind 2024 is via een knikkerbaanactie ruim €11.000 opgehaald. De opbrengst wordt ingezet voor het planten van meer dan 3.000 bomen in Gombe, het bedreigde leefgebied van de chimpansee in Tanzania. De actie […]
Lees verder »
Op 19 en 20 juli organiseert Museum Batavialand in Lelystad een bijzonder evenement: het Levende Geschiedenis Weekend. Twee dagen lang vormt het 17e-eeuwse reconstructieschip de Batavia het decor voor demonstraties, historische ontmoetingen en vuurwapenshows. Het evenement biedt bezoekers een levendige kennismaking met het leven aan boord van een schip uit de Gouden Eeuw. Interactieve publieksbeleving […]
Plopsa Group heeft vandaag het vernieuwde park in Coo officieel heropend onder de naam Plopsaland Ardennes. De nieuwe naam sluit aan bij de internationale groeistrategie van de groep, en markeert tegelijk de grootste uitbreiding van het park sinds de overname in 2005. Centraal in deze uitbreiding staat Mayaland, een nieuwe themazone van 5.000 m² gericht […]
Toverland start de zomervakantie met een volledig vernieuwde editie van Summer Feelings. Van 5 juli tot en met 24 augustus is het park dagelijks geopend tot 21:00 uur. Met een fris entertainmentaanbod, culinaire specials en een tijdelijk pop-upcamping richt het park zich nadrukkelijk op de beleving van het complete dagje uit. Het entertainmentprogramma is flink […]
De Efteling opent in de zomer van 2026 een nieuwe familieattractie naast de bekende dive coaster Baron 1898. De attractie krijgt de naam Hooghmoed en is gebaseerd op dezelfde verhaallijn rond baron Gustave Hooghmoed. De bouw start na de zomer. Met Hooghmoed breidt de Efteling het themagebied rond Baron 1898 verder uit en versterkt het […]
Het onafhankelijke horror-evenement Scare Me bestaat dit jaar tien jaar en viert dat met een jubileumeditie van 24 oktober tot en met 22 november 2025 in Almere-Haven. Wat begon als een kleinschalig initiatief is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een volwassen evenement met landelijke bekendheid, twee gebouwen vol experiences en een buitengebied vol verrassingen. […]
Walibi Belgium bestaat deze zomer 50 jaar. Van 7 tot en met 27 juli 2025 viert het park deze mijlpaal met een uitgebreid feestprogramma vol nostalgie, iconische attracties en speciale events. De festiviteiten bereiken hun hoogtepunt op 26 juli met een nocturne, een droneshow en een bijzondere rommelmarkt met unieke stukken uit het parkverleden. Halve […]
Nieuwe naam, nieuwe koers en een investering van 100 miljoen euro in park en regioAfgelopen weekend opende Plopsaland Deutschland officieel zijn deuren. Het voormalige Holiday Park, dat al sinds 2010 onderdeel is van de Plopsa Group, zet met deze herpositionering een duidelijke stap richting verdere groei. De nieuwe naam verbindt het park sterker met de […]
DierenPark Amersfoort breidt deze zomer zijn publieksprogrammering uit met een nieuw evenement: het ZOOmer Festival, een sfeervol festivalbos voor het hele gezin. Van 23 tot en met 26 juli verandert het park ’s avonds in een levendige mix van muziek, foodtrucks en entertainment, midden tussen de dieren. “In dé dierentuin voor kinderen beleef je samen […]
Na het succes van WILDnights in december, komt WILDLANDS Adventure Zoo Emmen deze zomer met een nieuwe avondbeleving: WILDsummer, Festival of the Sun. Van 19 juli tot en met 3 augustus 2025 is het parkdeel Serenga dagelijks ook ’s avonds geopend van 16.00 tot 21.00 uur (uitgezonderd 1 augustus). Met WILDsummer speelt WILDLANDS in op […]
Attractie- & Vakantiepark Slagharen maakt de volledige line-up bekend van de Wild West Summer Nights 2025. Tijdens acht avonden in juli en augustus blijft het park open tot 21:00 uur, met een combinatie van attracties, livemuziek en familievriendelijk entertainment. Wat begon als een eenvoudige verlenging van de openingstijden is uitgegroeid tot een structureel zomerconcept. “Bezoekers […]
Europa-Park Resort breidt in 2025 zijn verblijfsaanbod strategisch uit met Silver Lake City, een volledig gethematiseerd westernstadje. Wat voorheen bekend stond als het Camp Resort is omgevormd tot een volwaardige verblijfsbestemming. De toevoeging van 36 Western Houses en 68 comfort-caravanplaatsen, gecombineerd met nieuwe horeca en entertainmentfaciliteiten, bevestigt de ambitie van het resort om het hele […]
Ontvang 2x per maand gratis de nieuwste inzichten, trends en inspiratie rechtstreeks in je inbox. Of je nu op zoek bent naar samenwerkingen, leveranciers, of ideeën voor je volgende project – met onze nieuwsbrief mis je niets.
Δ