Inloggen
Gebruikersnaam of e-mailadres *
Wachtwoord *
Onthouden
Wachtwoord vergeten?
Geen producten in de winkelwagen.
Auteur: Hans van Leeuwen
Toen wij tien jaar geleden het boek ‘De Opmars van de Family Entertainment Centers’ publiceerden, waren deze ‘FEC’s’ nog voornamelijk stand alone indoorfaciliteiten zoals een bowlingcentrum, kartbaan of indoorspeeltuin. In die tijd voorzagen wij al dat er een grootschalige ontwikkeling zou gaan plaatsvinden door het clusteren van meerdere activiteiten onder één dak.
En inderdaad: in de loop der jaren werden er attracties als glowgolf, lasergamen, trampolinespringen, sim racing, VR games, E-sports, arcade games en zelfs klimparken aan toegevoegd. Deze extra activiteiten brachten een langere verblijfsduur, meer ticketverkoop en hogere bestedingen in de horeca met zich mee.
De term Family Entertainment Center, die destijds over kwam waaien uit de VS, is achterhaald. Nieuwe concepten doen hun intrede op de markt, zoals een Indoor Entertainment Center of Multi Activity Center. Wie weet waar deze ontwikkeling verder naartoe gaat!
Een van de nieuwste trends is te vinden bij Sparkx in het Vlaamse Hasselt, waar een heus indoor sportpretpark is geopend. Samen met collega-leisure experts Reinoud van Assendelft de Coningh, Richard de Bruin en Alex Kwakernaak bracht ik een bezoek aan dit nieuwe concept, dat men zelf als ‘Sportainment’ bestempelt.
Michiel van Schaik en Mathieu Renier, mede-oprichters van Sparkx, leiden ons rond langs de meer dan vijftig verschillende sportactiviteiten. “Wij zijn sinds mei van vorig jaar geopend en lopen nu zo’n vijftienduizend bezoekers voor op de prognose voor het eerste jaar. Het idee van een overdekt sportpark is ontstaan tijdens het reizen in Azië, voor een vorige job bij de grootste sportwinkel van Europa, Decathlon.”
De Sparkx-locatie in Hasselt telt 3500 m2, beslaat drie verdiepingen en kent een mogelijkheid om uit te breiden naar buiten, op het dak. Van Schaik kijkt trots naar de diverse toestellen. “Het zou eerst een trampolinepark worden, dus moesten wij ons aanpassen met het totale concept om het zo optimaal mogelijk te gebruiken. Wij hebben nu 38 verschillende sportattracties, waarmee je meer dan vijftig verschillende sporten kunt beoefenen. Wij houden vanaf de start een duidelijke visie en strategie voor ogen. Denk aan meer én gezonder bewegen.”
Renier vult aan: “We wilden dit concept snel op de markt introduceren. We geloven dat er in de toekomst meerdere sportvestigingen zullen komen. Lukt het uitrollen niet snel genoeg, dan voorzien wij een franchiseformule om alsnog deze schaalvergroting te realiseren.”
Niet alleen nationaal, maar ook internationaal voorziet het tweetal groei. “De verwachting is dat er eerst in België nog een tweede vestiging zal openen, waarna de stap naar Noord-Frankrijk of Nederland wordt gezet. In beide landen lopen al zoekopdrachten voor het vinden van de juiste locatie. Uiteindelijk denken wij dat in Nederland plaats is voor 3 tot 5 vestigingen van Sparkx.”
Een bezoek aan Sparkx kan aanvoelen als een uitje naar een pretpark. Dat begint al bij het boeken van een ticket. Je koopt een kaartje voor 1, 2 of 4 uur. Bij aankomst kan je zelf je profiel laden. Dit profiel is het best te vergelijken met een digitale scorekaart in de vorm van een soort hologram, ontwikkeld door de Universiteit van Hasselt. Zodra je ingecheckt bent, wordt dit gekoppeld aan een polsbandje. Dan kom je de sportarena binnen en mag je zelf kiezen welke ‘sportattractie’ je wilt gaan beoefenen. Bij sommige attracties staat zelfs een medewerker, of moet je in een wachtrij plaatsnemen. Net als in een pretpark!
Het 1-uurs-tarief (14,95 p.p.) is om jongeren het gevoel te geven dat het uitje niet te duur is. Wie twee uur langs wil komen, betaalt 24,95. Wie zo veel mogelijk sporten wil spelen, kan het beste kiezen voor een bezoek van 4 uur. Dit kost 32,95. De tarieven kunnen iets hoger zijn tijdens weekenden of vakanties. Voor bezoekers met een beperking en voor kinderen onder de 10 jaar gelden lagere tarieven. Daarnaast zijn er verschillende andere toegangsformules, waaronder een vorm waarbij je slechts toegang koopt tot één attractie. Ook zijn er halfjaarabonnementen verkrijgbaar voor 129,95. Sparkx is van woensdag tot en met zondag geopend.
Elke bezoeker kan bij Sparkx verschillende sporten proberen en misschien wel onontgonnen talenten ontdekken. Sparkx wil mensen laten proeven van klassiekers, eventueel met een twist, maar ook van radicaal nieuwe sporttakken. Een greep uit het aanbod: golf, voetbal, schaatsen, handboogschieten, slagkooi, Japanse Hado, curling, boksen, schermen en paragliding. Verder is er ook een ‘ninjaparcours’ en een hangglider, waarin je hangend aan het plafond door de lucht slingert.
Er zijn niet alleen fysieke inspanningen te leveren (hoewel deze wel in de meerderheid zijn): er zijn ook VR- en AR-opties, zoals sim racing. Op die manier kunnen familie, groepen vrienden en collega’s, scholen of sportverenigingen ook meerdere terreinen verkennen, van gamer tot hardcore sporter. Bezoekers vanaf 4 jaar kunnen zich al uitleven en er kunnen 400 spelers tegelijkertijd in de weer zijn. Dat betekent op een reguliere dag dat 2000 mensen Sparkx kunnen bezoeken. Die kunnen er ook allemaal een hapje eten: de catering is uitbesteed aan het concept eeetwell (inderdaad, met 3 e’s achter elkaar en zonder hoofdletter).
Waar ligt nu de succesfactor van Sparkx? Waarom rijden sommige mensen twee uur om er te komen? Dat is de optelsom die we net hebben gemaakt. Een overweldigend aanbod met bekende én onbekende sporten. Er zijn zowel fysieke sporten als technologische oplossingen zoals VR en AR. Door deze technologie vind ik het ook geschikt voor de huidige generatie van gamers. En dat allemaal in een gloednieuw complex! En ondanks dat er nog veel details moeten worden uitgewerkt, heeft het toegankelijk maken van een overweldigend sportaanbod goed uitgepakt!
Kijk voor meer informatie op www.sparkx.com
Auteur: Hans van Leeuwen; Leisure Expert -Trendwatcher, Recreatie Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme Pleisureworld Contact : Hans van Leeuwen mobile : +31 (0) 653394506 e-mail : hans@pleisureworld.nl LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/pleisureworld/ web : www.pleisureworld.nl
Toverland is tijdens de verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland bekroond tot het klantvriendelijkste bedrijf in de categorie Leisure. Het attractiepark uit Sevenum debuteerde dit jaar in de verkiezing en behaalde direct ook een indrukwekkende tweede plaats in de nationale ranking van bijna 400 bedrijven. De verkiezing is gebaseerd op ruim 116.000 beoordelingen van […]
Lees verder »
Met de lancering van de verblijfsaccommodaties bereikt Familie Resort & Avonturenpark De Tovertuin een belangrijke strategische fase. Vanaf nu kunnen gasten een verblijf boeken in het gloednieuwe resort, dat volledig is ontwikkeld rondom het geliefde kindermerk Woezel & Pip. De opening staat gepland voor maart 2026. De thematisering van het park is doorgevoerd tot in […]
Na een restauratie van meer dan vier jaar is het monumentale ARTIS-Aquarium klaar voor de toekomst. Wat ooit werd gebouwd als technisch wonder in 1882, is nu een voorbeeld van hoe erfgoed en duurzaamheid hand in hand kunnen gaan. In 2026 opent het aquarium opnieuw zijn deuren, met een vernieuwd concept waarin water, ecologie en […]
Avonturenboerderij Molenwaard maakt kans op twee bekende publieksprijzen: ‘Leukste Uitje van Zuid-Holland’ van Go-Kids en ‘Beste Dagje Weg van Zuid-Holland’ van DagjeWeg.NL. Beide verkiezingen lopen van 1 juni tot en met oktober 2025. In deze periode kan het publiek stemmen op hun favoriete uitjes in de provincie. Leukste Uitje van Zuid-Holland Deze verkiezing is een […]
GaiaZOO bestaat dit jaar 20 jaar. Het jubileum wordt gevierd met een feestelijk weekend op 31 mei en 1 juni. Tegelijkertijd wordt een belangrijke stap gezet in de toekomst van het park. Per 1 juni 2025 wordt GaiaZOO namelijk officieel overgenomen door Koninklijke Burgers’ Zoo. De overname markeert een nieuw hoofdstuk. GaiaZOO kan hierdoor verder […]
Diergaarde Blijdorp breidt zijn rol als koploper in edutainment verder uit. Met de app Expeditie Blijdorp biedt het park een innovatieve manier van leren en beleven. In slechts 14 weken leverde de app ruim 21.000 uur educatieve interactie op, het equivalent van 21.000 biologielessen. De app is een digitaal verlengstuk van het fysieke parkbezoek. Via […]
De Zaanse Schans is in 2024 opgeklommen tot de tweede plek in de ranglijst van best bezochte dagattracties van Nederland. Met meer dan 2,6 miljoen bezoekers laat de erfgoedlocatie het Rijksmuseum achter zich. Dat trok dit jaar 2,5 miljoen bezoekers. De Efteling behoudt de eerste positie met 5,6 miljoen bezoeken. De cijfers komen uit de […]
In 2025 viert Europa-Park zijn 50-jarig bestaan. Wat ooit begon als een park met vijftien attracties en eenn toegangsprijs van omgerekend 2,50 euro, is inmiddels uitgegroeid tot een toonaangevend leisuremerk in Europa. Met meer dan 100 attracties, zes hotels en een eigen waterpark is het park meer dan een dagje uit, het is een bestemming […]
We zijn in Rotterdam, op de plek waar in 2016 de eerste GlowGolf-locatie van Hollywood het levenslicht zag. Eigenaar Peter van Leeuwen, eerder actief in de wereld van videotheken, stapte als één van de eersten in deze opkomende markt. Van videotheken naar Hollywood: een positieve link die snel gelegd is. Wat eerst opereerde als GlowGolf-keten […]
Wij zijn aanbeland in de Achterhoek, voor een interview met een prominent figuur in recreatieland: Edwin Bomers van Marveld Recreatie. Of ja, interview, eigenlijk is het meer een weerzien van twee eigenwijze recreatiefiguren onder elkaar. Ooit was Senior Bomers een klant van Mega Sport & Recreatie, lang vervlogen tijden dus, met de Vlaamsche Volksspelen. Door […]
De Efteling heeft vandaag een bijzondere mijlpaal bereikt in haar duurzame transitie: de iconische stoomlocomotief Aagje reed haar eerste elektrische rondje met bezoekers. De 114 jaar oude trein onderging in het Verenigd Koninkrijk een innovatieve en vrijwel onzichtbare aanpassing. Dankzij een elektrische aandrijving stoot de locomotief geen CO₂ meer uit, terwijl de karakteristieke uitstraling en […]
Playdôme Roosendaal blijft zich vernieuwen en luisteren naar de wensen van haar bezoekers. Vanaf vrijdag 9 mei introduceert het Multi Activity Center een gloednieuwe activiteit: Pixel Play. Deze interactieve game-ervaring combineert digitale spelvormen met fysieke actie. Deelnemers bewegen over een vloer vol dynamische LED-projecties die direct reageren op elke stap, sprong of draai. Of het […]
Ontvang 2x per maand gratis de nieuwste inzichten, trends en inspiratie rechtstreeks in je inbox. Of je nu op zoek bent naar samenwerkingen, leveranciers, of ideeën voor je volgende project – met onze nieuwsbrief mis je niets.
Δ